شهرستان بیجار با 6 هزار کیلومتر مربع مساحت و 93 هزار نفر جمعیت (براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، وسیع ترین شهرستان در استان کردستان محسوب می شود اما با توجه به این وسعت از جمعیت نسبتا کمی برخوردار است. (جمعیت بیجار از 120 هزار نفر در سال 90 به 89 هزار نفر در سال 96 کاهش یافته است ضمن اینکه 40 روستای این شهرستان بخاطر خشکسالی، کمبود آب و بیکاری مردم خالی از سکنه شده است)
این شهرستان دارای قابلیت ها و پتانسیل های زیادی در بخش های معدن، کشاورزی و گردشگری است اما با این وجود نتوانسته آنطور که شایسته است از شاخص های توسعه استفاده کند.
نکته قابل تامل اینکه در سال های گذشته تعداد قابل توجهی از جوانان و جمعیت فعال و خانوارهای این شهرستان به استان هایی مانند تهران، زنجان و قزوین مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده اند.
براساس گفته مسئولان شهرستان بیجار، عمده دلایل مهاجرت به استان های مرکزی و صنعتی کشور، نبود کار، اشتغال و درآمد مناسب است تا این دلایل بهانه ای شود تا تعدادی از خانواده ها راه غربت را در پیش گرفته و سختی های زندگی در شهرهای پرجمعیت مثل تهران را بر سکونت در شهر و روستای خود ترجیح دهند.
یکی دیگر از دلایل مهاجرت در شهرستان بیجار به مساله کشاورزی بر می گردد با توجه به اینکه اغلب زمین های کشاورزی منطقه بیجار به صورت دیم کشت می شود لذا خشکسالی و کمبود بارندگی در سال های اخیر، کشاورزی در کردستان و بیجار را با مشکل مواجه کرده است.
عدم صدور مجوز به کشاورزان برای حفر چاه آب بدلیل کاهش حجم آب سفره های زیرزمینی نیز عاملی برای ناامیدی کشاورزان و مهاجرت آنان به مرکز استان و دیگر شهرها و حاشیه نشینی و اشتغال کاذب از جمله دست فروشی و کارگری شده است.
بحث دیگری که نیاز است مطرح شود خبر انتقال آب از سد تلوار بیجار (به عنوان یکی از منابع تامین آب کشاورزی و شرب این شهرستان) به استان های همدان و زنجان بود که استاندار کردستان و مسئولان شهرستان آن را رد کرده و بر عدم انتقال آب از این سد به خارج از استان تاکید کردند.
از طرفی دیگر این شهرستان با وجود اینکه دارای معادن غنی سنگ آهن، آهک، گچ، نمک، سنگ مرمر و تراورتن است اما بدلیل نبود صنایع فرآوری نتوانسته برای مردم منطقه اشتغال قابل قبولی ایجاد کند.
یکی دیگر از مشکلات شهرستان بیجار، بحث زیرساخت هاست که چندان قابل تعریف نیست، بهسازی و 2 بانده کردن جاده بیجار - همدان که از سال 78 آغاز شده هنوز 55 درصد پیشرفت دارد و بدلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی تاکنون 34 کیلومتر آن اجرا شده و عملیات اجرایی 16 کیلومتر دیگر نیز در دست اجرا است.
جاده بیجار - زنجان هم به طول 58 کیلومتر چهار خطه آن در دست اقدام است که 30 کیلومتر آن اجرایی شده و در صورت تکمیل تاثیر بسیار زیادی در سهولت حمل و نقل و اتصال بیجار به زنجان و استان های مرکزی و مهم کشور دارد و موجب رونق این منطقه خواهد شد.
بازار فرش دستباف بیجار هم که شهرت جهانی دارد بدلیل ورود تابلو فرش های وارداتی با قیمت کم، دچار رکود شده و به نوعی بازار تولید، فروش و پیشنینه خود را از دست داده است.
این شهرستان همچنین دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی مانند پیست اسکی، قلعه قمچقای، پل تاریخی صلوات آباد، پیست اسب سواری و منطقه حفاظت شده بیجار است که از این پتانسیل ها برای اشتغالزایی و جذب گردشگر به خوبی بهره برده نشده است.
مواردی که مطرح شد از دلایل اصلی افزایش مهاجرت از شهرستان بیجار به مرکز استان و دیگر استان های کشور است بنابراین می توان گفت توسعه راه ها و زیرساخت ها، جذب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های صنعت و گردشگری و حمایت از آنان، تامین آب شرب روستایی و بخش کشاورزی، ایجاد زنجیره تولید فولاد، حمایت جدی از تولید فرش دستباف و ایجاد اشتغال پایدار می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مهاجرت، جلوگیری از پراکندگی جمعیت و رونق اقتصادی این منطقه داشته باشد.
وریا کرمی - خبرنگار مرکز سنندج
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.