علیرضا رشیدیان روز شنبه در 'همایش ملی چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت' در مشهد افزود: سه استان شرقی در مجموع با 27 درصد مساحت و 13 درصد جمعیت کشور از نظر بارش ظرف 40 سال اخیر با چهار درصد کاهش بارندگی در هر دهه و 12 درصد کاهش روان آب در هر 10 سال مواجه بوده اند.
وی ادامه داد: سال 1395 میزان مصارف آب شرب، بهداشت و صنعت در شرق کشور 939 میلیون مترمکعب بود. این حجم مصرف در افق 1420 با کسری 856 میلیون مترمکعبی مواجه خواهد بود. همچنین در این مدت در نوار مرزی شرق کشور در فاصله سالهای 1385 تا 1395 شاهد کاهش 18 درصدی جمعیت روستایی و رشد 25 درصدی جمعیت شهری عموما در حاشیه شهرهای بزرگ بوده ایم.
استاندار خراسان رضوی گفت: این وضعیت موجب تشدید خشکسالی و رشد مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ منطقه از جمله مشهد شده است. رشد جمعیت شهری در تهران طی سالهای 1390 تا 1395 به میزان هفت درصد اما در مشهد 23 درصد بوده است.
وی افزود: برای مقابله با این وضعیت و مدیریت آن برنامه ریزیهایی صورت گرفته بطوری که مخازن ذخیره آب شرب شهری از سال 1392 تاکنون به میزان یک میلیارد و 293 میلیون و 190 مترمکعب معادل 164 درصد رشد داشته است. مخازن آب شرب روستایی نیز در این مدت به میزان 71 هزار و 905 مترمکعب معادل 30 درصد بیشتر شده است.
رشیدیان ادامه داد: حمایت همه جانبه مدیریت استان از اقدامات پیشگیرانه اضافه برداشت از مخازن زیرزمینی از طریق نصب 10 هزار دستگاه کنتور هوشمند، انسداد هفت هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز، افزایش بهره وری آب در صنعت، معدن و کشاورزی، استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و دانشگاهها از سال 1392 تاکنون در مجموع باعث صرفه جویی در مصرف آب به میزان 600 میلیون مترمکعب شده است.
وی اجرای پروژه هایی را که سالها بخاطر مشکلات متوقف مانده بود، افتتاح سدهای بار، قره تیکان، چهچهه و ارداک و نیز اتمام خط انتقال آبرسانی به مشهد از سد ارداک را از دیگر اقدامات شاخص حوزه آب طی فعالیت دولت تدبیر و امید در خراسان رضوی برشمرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در چارچوب اقدامات بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز جلب مشارکت بخش خصوصی برای تصفیه خانه های فاضلاب گلبهار، سبزوار، کاشمر و تصفیه خانه لوکال شهر مشهد با اعتبار 300 میلیارد تومان، اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی شهری به میزان هزار و 26 کیلومتر و شبکه آبرسانی روستایی به میزان دو هزار و 670 کیلومتر و همچنین توسعه شبکه فاضلاب شهری به میزان هزار و 106 کیلومتر و نیز 64 کیلومتر شبکه فاضلاب روستایی اجرا شده است.
وی به اتمام ساخت تصفیه خانه های فاضلاب خین عرب، التیمور و افزایش ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب شهر مشهد از 100 هزار مترمکعب به 263 هزار متر مکعب در روز نیز اشاره و بیان کرد: ساخت تصفیه خانه ها نیازمند بیش از دو برابر این ظرفیت است که در این راستا اقداماتی از جمله افتتاح شبکه جمع آوری فاضلاب حاشیه شهر مشهد صورت گرفته است .
رشیدیان افزود: در ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید به 980 روستا آبرسانی با تانکر صورت می گرفت اما هم اینک با تکمیل و بهره برداری 51 مجتمع آبرسانی روستایی این تعداد به 520 روستا با جمعیت 248هزار و 720 نفر کاهش یافته است.
وی همچنین به جلوگیری از هدر رفت شبکه آب مشهد به میزان 38 درصد بهتر از متوسط کشوری و کنترل مصرف آب با استفاده از هوشمندسازی شبکه و مدیریت فشار به منظور جلوگیری از جیره بندی اشاره کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: کمبود منابع آبی مهمترین و اساسی ترین مشکل در شرق کشور به شمار می رود.
محمد مقدوری افزود: بررسی و بکارگیری راهکارهای مقابله با کمبود آب در شرق کشور با توجه به روند خشکسالی در این خطه امروز بیش از هر زمانی ضروری است.
وی ادامه داد: امید است در این همایش ملی با حضور مسئولان حوزه آب و کارشناسان مرتبط سه استان چاره اندیشی اساسی در این زمینه صورت گیرد .
همایش ملی چالشهای آب در شرق کشور با حضور مدیران وزارت نیرو و مسئولان و کارشناسان استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
3027/3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.