احمد تمامگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی و کمبود شدید منابع آب موجب افزایش شوری آب دشت گناباد و بجستان از حدود هفت هزار به 22 هزار ای.سی (واحد اندازه گیری شوری آب) شده که این امر آلودگی شدید خاک و غیراقتصادی شدن کشت برخی محصولات کشاورزی را به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: خشکسالی موجب افت سفره های آب زیرزمینی در این منطقه شده و در 18 سال گذشته به طور متوسط سالانه 15 تا 30 سانتیمتر افت داشته است.
وی گفت: برای کاهش تبعات تغییر اقلیم و استفاده بهینه از آب 512 کنتور حجمی هوشمند طی 2 سال اخیر بر روی چاههای آب کشاورزی این منطقه نصب شده که از جمله ثمرات آن می توان به کاهش برداشت آب از هشت هزار ساعت در سال به چهار هزار ساعت اشاره کرد.
تمامگر، طرح آبخیزداری سیاه کوه را اقدام مهم برای کاهش تبعات خشکسالی در گناباد و بجستان ذکر کرد و افزود: در اجرای این طرح برای استفاده بهینه از منابع آب و تغذیه سفره های زیرزمینی بندسارهایی کوچک و بزرگ به صورت صنعتی در سرشاخه های رودخانه ها احداث می شود که در احیای برخی قناتها نقش مهمی دارد.
حوزه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشتهای بیمرغ، بجستان - یونسی، گیسور و گناباد دارای 2106 چاه آب کشاورزی، قنات و چشمه است.
همچنین بخشهایی از شهرستانهای رشتخوار و خواف هم زیرپوشش حوزه آبریز و منابع آب گناباد و بجستان قرار دارد.
شهرستانهای گناباد و بجستان در 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.