محدصالح احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سرمازدگی و بارش تگرگ در روزهای 25 و 27 فروردین سال جاری اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد جوی و رطوبت خاک، می توان با تغذیه مناسب گیاهی تا حد قابل توجهی از بروز این خسارت ها جلوگیری کرد.
به گفته وی، لازم است کشاورزان در مزارع گندم و جو نسبت به کودپاشی اوره در شرایط مناسب رطوبت خاک یا محلول پاشی اوره زمانی که رطوبت خاک کم باشد با هدف کاهش خسارت ها اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه کود یا محلول اوره عناصر آهن، مس و روی گیاهان افزایش می دهد، اضافه کرد: این تغذیه باعث ریکاوری خاک و تعادل بخشی به رشد گیاهان آسیب دیده می شود.
احمدی یادآور شد: همچنین در کنار تغذیه گیاهی با کود و محلول اوره کشاورزان می توانند از کودهای ریز مغذی که باعث تامین عناصر ماکرو می شود شامل ازت، فسفر و پتاس نیز استفاده کنند که این عناصر باعث افزایش مقاومت گیاهان به خشکسالی و گرما و در نهایت حفظ راندمان تولید در مزارع می شود.
وی تاکید کرد: انتظار می رود کشاورزان در اسرع وقت نسبت به مصرف کود اقدام کنند و با توجه به توصیه کارشناسان در محلول پاشی کود اوره به نسبت چهار درصد و همچنین محلول پاشی کودهای ریز مغذی شرکت های معتبر دارای مجوز کودی به نسبت سه در هزار اقدام کنند.
حدود 577 هزار هکتار از اراضی استان کردستان زیر کشت پاییزه رفته که حدود 223 هزار هکتار از این میزان در روزهای 25 و 27 فروردین سال جاری متحمل خسارت پنج تا 30 درصدی سرمازدگی شده است.
استان کردستان با یک میلیون و 601 هزار نفر جمعیت در غرب کشور قرار دارد، تنوع آب و هوایی باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم، حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.
کردستان دارای سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن تولید در سال است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.