قاسم ملکدار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت 'روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی' افزود: برخی از این جانبازان بخاطر مجروحیتهایی دیگر به جز جراحت شیمیایی و برخی دیگر نیز به مرور زمان به دلیل گسترش عوارض شیمیایی و تبدیل آن به سرطان، به شهادت می رسند.
وی ادامه داد: هم اینک 18 مجروح شیمیایی با 70 درصد جانبازی در خراسان رضوی به دلیل وجود عوارض ناشی از مجروحیت و آثار مخرب سلاحهای شیمیایی انتظار پیوستن به یاران شهیدشان را می کشند.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: جانبازان بالای 70 درصد در صورت فوت شهید محسوب می شوند و این قاعده درباره جانبازان شیمیایی که در صورت حاد شدن مشکل شیمیایی با مشکلات شدید تنفسی روبرو هستند نیز صدق می کند.
وی افزود: ظرف دو سال اخیر دو نفر از جانباز شیمیایی بالای 70 درصد در خراسان رضوی به خیل شهدا پیوسته اند.
ملکدار ادامه داد: همه جانبازان تحت پوشش بیمه طلایی بنیاد شهید قرا دارند. مطابق این بیمه همه هزینه های درمان توسط بنیاد شهید تامین می شود و علاوه بر اینها پرونده پزشکی اختصاصی برای جانبازان شیمیایی تشکیل شده و به صورت سالانه مورد آزمایشهای کامل پزشکی قرار می گیرند.
وی گفت: خراسان رضوی 17 هزار و 139 شهید، 48هزار و 671 جانباز و سه هزارو 383 آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و دفاع از کشور تقدیم کرده است. بر این اساس از تعداد کل جانبازان 28 هزار و 985 نفر زیر 25 درصد و 19 هزار و 686 نفر نیز بالای 25 درصد هستند.
هفتم و هشتم تیر 1366 ارتش رژیم بعث در اقدامی جنایتکارانه با بمبهای شیمیایی به سردشت در آذربایجان غربی حمله کرد و غیرنظامیان را آماج گازهای کشنده شیمیایی قرارداد. به همین خاطر هشتم تیر ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران 'روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی' نامگذاری شده است.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.