احمدعلی موهبتی شنبه در دیدار با مدیر کل محیط زیست استان خراسان رضوی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های این شهرستان در حوزه های مختلف اقتصادی، گردشگری و محیط زیست اظهارداشت: کاهش مصرف انرژی و توجه به حفظ منابع همواره مورد توجه بوده و بر این اساس جایگزینی گیاهان دارویی و محصولات مقاوم به کم آبی گامی در جهت اشتغال زایی و حفظ موقعیت اقتصادی و کشاورزی این شهرستان بوده است.
به گفته وی ، توجه به موضوع خشکسالی و جایگزینی محصولاتی که آب بری کمتری را طلب کند، در دستور کار قرار گرفته است .
نماینده عالی دولت در تربت حیدریه همچنین با اشاره به وضعیت مطلوب شبکه فاضلاب این شهرستان و انجام 43 درصدی تصفیه فاضلاب توسط تصفیه خانه فاضلاب ، از پیگیری واگذاری موضوع به بخش خصوصی به منظور تقویت نظارت بر این شبکه خبر داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت : بسیاری از حوزه های محیط زیست مغفول مانده و برای یک برنامه ریزی مناسب و مطلوب باید نیم نگاهی به گذشته داشت.
تورج همتی افزود: بسیاری از معضلات حوزه محیط زیست بدلیل مقایسه وضع موجود با شرایط مطلوب است، در حالی که برای برنامه ریزی موثر و دستیابی به محیط زیستی پایدار و سالم توجه به حوزه هایی که درگذشته مغفول مانده است یک ضرورت به شمار می رود.
وی به چالش های حاصل از پساب و فاضلاب شهری، صنعتی و خدماتی به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم اشاره و تصریح کرد: حل این مشکلات مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است که درابتدای امر مغفول مانده و امروز سلامت محیط زیست منطقه را دچار آسیب کرده و رفع آن نیازمند صرف زمانی طولانی و اعتباراتی کلان است .
همتی همچنین با اشاره به ضرورت هدایت صنایع به سمت شهرک های صنعتی تاکید کرد: موضوع استقرار صنایع در خارج از شهرک ها بر خلاف مباحث آمایش سرزمین است و باید در شهرستان هایی که در شهرک های صنعتی ظرفیت خالی وجود دارد به این مهم توجه کافی صورت پذیرد.
این شهرستان دارای دو شهرک و سه ناحیه صنعتی با 20 واحد تولیدی فعال است و چندین سال است که موضوع راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار مسوولان این شهرستان قرار گرفته است.
بخش کشاورزی تربت حیدریه نیز با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است. تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد در تربت حیدریه است زیرا برای حدود 400 هزار نفرروز طی مراحل کاشت و برداشت این محصول اشتغال ایجاد می کند.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
9878/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.