شب قدر، شب دعا، تضرع، توبه، توجه به پروردگار و شب رهایی از قید بندگی غیر خدا و فرصتی برای مغفرت و جبران گناه بدکاران است.
این شب، شب احیای خویش است، برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنیم و لوح جدید زندگی خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنیم.
باید قدر این شب ها را بدانیم و از لحظه لحظه آن در فضای نیایش و عبادت استفاده کنیم.
قدر، شبی است که باید دست به دامان مولا شویم و با توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) به درگاه الهی برویم و در حالی که قرآن بر سر گرفته ایم، با آوای ملکوتی یا رب یا رب از درگاه ایزد منان طلب آمرزش و مغفرت کنیم و عاجزانه از پروردگار خویش بخواهیم که لطف و عنایت خود را بیش از پیش شامل حال ما کند.

*خداوند در شب قدر دست رَد به سینه کسی نمی زند
امام جمعه سبزوار در باره فضیلت شب های قدر به خبرنگار ایرنا گفت: این شب ها سراسر نور است و به جهت عظمت، قرآن آن را برتر از هزار ماه می داند.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مقیسه افزود: بنا بر روایات گوناگون، عظمت این شب به گونه ای است که اگر گناهکارترین فرد با دلی شکسته به محضر حق تعالی برود، دست رد به سینه اش زده نمی شود و فرصتی مغتنم برای سیر و سلوک معنوی او خواهد بود.
وی شب زنده داری را از سنت های تاکید شده شب های قدر دانست و اظهار کرد: شب قدر شبی است که در آن مقدرات یک ساله انسان ها رقم می خورد و این امر لزوم برنامه ریزی برای استفاده از برکات معنوی این شب را نشان می دهد.
وی با اشاره به اهمیت شب های قدر گفت: عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است لذا توصیه می شود افراد با برنامه ریزی مناسب حداکثر بهره معنوی را از این شب ها ببرند.
امام جمعه سبزوار افزود: در روایات آمده است که ملائکه در این شب ها بر زمین فرود می‌ آیند و نزد امام زمان(عج) می ‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می ‌دارند.
وی اظهارکرد: شب قدر به بیان صریح قرآن و بر اساس روایات رسیده از ائمه (ع)، از ارزش و جایگاه خاص برخوردار است و پرداختن به اعمال این شب زمینه دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان ها مهیا می کند.
وی بهره برداری بیشتر از شب های قدر را در گرو آمادگی قبلی دانست و گفت: باید از قبل خود را آماده کنیم، مراقب زبان، چشم، گوش و جوارح خود بوده و از قبل استراحت داشته باشیم تا بتوانیم از شب نزول رحمت واسعه الهی، بهره کافی ببریم.
امام جمعه سبزوار افزود: غسل کردن، شب ‌زنده ‌داری، تلاوت قرآن، نماز خواندن، مناجات و عبادت، خواندن دعاهای مخصوص شب های قدر و اعمالی که در مفاتیح الجنان آمده از مهمترین آدابی است که در این شب ها بسیار توصیه و تأکید شده است.
وی با بیان اینکه این شب ها بهترین زمان برای اجابت دعاست اظهار کرد: مسلمانان در این شب ها برای ظهور امام زمان (عج)، حل مشکلات کشورهای اسلامی و مسلمانان و نابودی کفر جهانی دعا کنند تا شاهد جهان پر از صلح و صفا باشیم.
شب های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان مصادف با شب های پر برکت قدر است.
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.