به گزارش ایرنا، شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است و خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام 'سوره قدر' نازل فرموده است.
در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.
یکی از شب‌های 19، 21 و 23 رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند و امشب همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند و مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می شود.
دلباختگان آکنده از معنویت و عشق دراین شب با تمام وجود دست های التماس خود را به سوی آسمان بالا می برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود از خدای خود بهترین ها را طلب کنند.
یک شب دیگر از شب های قدر باقی مانده و این شب پر فضلیت، فرصتی گرانبها برای شستشوی آینه دل و زودن آن از بدی ها و تیرگی هاست و بهترین فرصت برای تمرین خود سازی و آراسته کردن جان و روح با نیکی ها و فضایل خوب اخلاقی است.
یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه برابر با 80 سال عمر متوسط یک انسان عنوان شده است، می گوید: امشب، شبی است که مقدرات یک سال انسان‌ها مشخص می‌شود.
حجت الاسلام سد علی حسینی می افزاید: ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، و به خدمت امام زمان(عج) می‌ رسند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند.
وی بیان می کند: شب 23 رمضان محتمل ترین شب قدر است که در این شب اعمال و توبه ها مورد قبول درگاه حق قرار می گیرد و بسیاری افراد نیز از جهنم آزاد می شوند.
امام جمعه خرمدره ادامه می دهد: در این شب به شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن و مناجات و عبادت بسیار توصیه شده و علاوه بر آن ائمه معصومین نیز نسبت به روزه قلب، فکر و جان و از همه مهمتر تمرین تقوا تاکید فراوانی کرده اند.
وی ابراز می کند: در این شب اگر کسی آمرزیده نشود، پس کی آمرزیده خواهد شد؟ چرا که در این شب در توبه باز است و خداوند تمامی گناهان را می بخشد و این شب از اهمیت صد چندانی برخوردار است.
حجت الاسلام حسینی می افزاید: اعمال مشترک شب های قدر غسل کردن مقارن با غروب آفتاب، خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، ۷ مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز ۷۰ مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ،احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) ، قرائت دعای جوشن کبیر، قرآن به سر کردن و طلب آمرزش از خدای متعال و درخواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت و توسل به اهل بیت علیهم السلام است.
وی ابراز می کند: ماه رمضان مقدمه ای بر تمرین خود سازی به شمار می رود و پس از پایان این ماه مبارک نیز باید تلاش کرد این مهم همچنان تداوم داشته باشد و از آلودگی ها و گناهان دور ماند.
وی خاطرنشان می کند: غفلت از یاد خدا، خود بزرگ بینی(تکبر)، نادانی، ستم و هوی و هوس از جمله موانعی در استمرار پاکی ماندن از ماه رمضان است و باید به این موضوع مهم توجه کرد.
7320/
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.