حجت الاسلام محمدحسن نوری نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قرآنهای منسوب به دستخط امام علی(ع)، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا (ع) و همچنین چهار نسخه دیگر از جزوات قرآنی منسوب به دیگر ائمه اطهار(ع) از شاخصترین قرآنهای این گنجینه به شمار می روند.
وی به قدمت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز اشاره و بیان کرد: عمده کتاب موجود در گنجینه مخطوطات وقفی هستند و قدیمی ترین کتاب موقوفه قرآنی موجود در آن به دوره سامانیان سال 327 هجری قمری بر می گردد که توسط 'کشواد بن املاس' حکمران اصفهان وقف شد.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: هم اینک پنج هزار و 58 نسخه قرآن خطی، 13 هزار و 581 جزوه قرآنی و دو هزار و 202 نسخه قرآن دست نویس خطی معاصر در این گنجینه نگهداری می شوند.
وی گفت: هم اینک 100 نسخه قرآن کتابت شده بر روی پوست آهو در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که در دنیا بی نظیر است.
او به بزرگترین و کوچکترین قرآن خطی موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نیز اشاره و بیان کرد: قرآن بایسنقری بزرگترین قرآن خطی جهان به شمار می رود و قرآن بند انگشتی موجود در این گنجینه یکی از کوچکتری قرآنها در نوع خود محسوب می شود.
وی افزود: بزرگترین قرآن خطی جهان معروف به قرآن بایسنقری کامل بوده ولی اکنون حدود 70 برگ آن موجود است که از این تعداد 57 برگ در گنجینه خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و هشت برگ آن در موزه آستان نگهداری می شود.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در سیزدهمین نمایشگاه ملی قرآن و عترت مشهد در غرفه این سازمان قرآنهای منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن بایسنقری، قرآن ابن طباخ، قرآن قدس به عنوان نخستین قرآن ترجمه شده به زبان فارسی، قرآن ابراهیم سلطان، چندین قرآن خطی به خطوط و ترجمه های متنوع به نمایش درآمده است.
سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تا دهم خرداد ماه مصادف با 15 ماه مبارک رمضان دایر است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.