حمید ضیایی پرور روز پنجشنبه در 'همایش ملی رسانه و گردشگری' در محل موزه خراسان در مشهد افزود: ابزارهای اطلاع رسانی ما در عصر اطلاعات بسیار ضعیف است. دوایر روابط عمومی به عنوان رسانه محسوب می شوند و نیازی به رسانه ندارند. اصلی ترین ضعف روابط عمومی ضعف در تولید محتواست اما متاسفانه نمی توانیم متناسب با ذائقه جهانی محتوا تولید کنیم.
وی ادامه داد: کشورهای موفق در جذب گردشگر زیرساختهای خوبی فراهم کرده اند اما زیرساختهای گردشگری ایران از جمله اماکن اقامتی، زبان انگلیسی، سامانه ها و دستگاههای حمل و نقل از استانداردهای جهانی خیلی پایین تر است.
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبلیغات گسترده رسانه ای کشورهای دیگر در مورد جاذبه های گردشگری اشاره و بیان کرد: مردم دنیا باید ایران را ببینند، ضعف رسانه ای در مورد معرفی ظرفیتهای داخلی باعث شده افراد زیادی به ایران سفر نکنند اما کسانی هم که سفر کردند از ظرفیتهای داخلی و جاذبه های آن اظهار شگفتی می کنند.
وی اجزای تصویر ملی ایران را رسانه ها، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان میراث فرهنگی ذکر و بیان کرد: لبخند و تسلط ظریف وزیر امور خارجه بزرگترین خدمت به صنعت گردشگری ایران بوده است.
ضیایی پرور همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فقیرترین نهادهای کشور است لذا باید در مجلس شورای اسلامی بودجه خاصی برای آن در نظر گرفته شود.
وی راه اندازی شبکه تلویزیونی توریسم در ایران و اجازه به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه، دوربین برای نمایش زنده محیط اجتماعی و طبیعی ایران، تولید محتوای رسانه ای در داخل و اختصاص بودجه برای فعالیت رسانه ای در حوزه گردشگری در خارج کشور را برای توسعه گردشگری پیشنهاد کرد.
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تصوری که مردم دنیا از ایران دارند با واقعیتهایی که مردم ایران از کشور خود به آن واقف هستند فاصله زیادی است. ایران در دنیا به لحاظ انواع جاذبه های گردشگری و انواع آن رتبه های برتر جهان را دارد اما با برخورداری از 5.5 میلیون گردشگر در سال 2017 رتبه 46 را در بین 50 کشور نخست دنیا به لحاظ جذب گردشگر داشته است.
وی چهار بخش اصلی گردشگری را شامل گردشگری مذهبی و تاریخی، گردشگری طبیعی، گردشگری مذهبی و زیارتی و گردشگری سلامت ذکر و بیان کرد: در مورد گردشگری مذهبی و تاریخی بر اساس تخمین باستانشناسان بین 800 هزار تا یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی در ایران وجود دارد.
ضیایی پرور ادامه داد: ظرف 15 سال اخیر تاکنون 31 هزار و 400 مورد از مکانها، بناها، سایتها و محوطه های تاریخی در فهرست میراث ملی ایران و 19 بنا به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده اند. دنیا کشورمان را به نام 'ایران موزه' می شناسد و آن را بهشت باستانشناسان می نامد اما در جذب گردشگر در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده ایم.
وی به گردشگری طبیعی نیز اشاره و بیان کرد: گردشگری کوهستان، رودخانه، جنگل، بوم گردی، روستاگردی و کویرنوردی زیر مجموعه گردشگری طبیعی هستند و در این بخش نیز ایران اقلیم متنوعی دارد و کشوری چهارفصل به شمار می رود.
او گفت: ایران به واسطه برخورداری از بقاع متبرکه و اماکن فرهنگی، مذهبی و زیارتی نیز یک فرصت استثنایی دارد بطوری که وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) سالانه باعث جذب 24 میلیون گردشگر داخلی و سه میلیون گردشگر خارجی می شود که برای زیارت به مشهد سفر می کنند.
مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین ایران به جهت توانمندیهای بالای پزشکان، در انجام اعمال جراحی کم نظیر است. به عنوان مثال در ایران عمل جراحی قلب باز، زیبایی، پیوند اعضا و درمان بیماریهای صعب الاعلاج با کیفیت نزدیک به کشورهای اروپایی و با هزینه ای برابر با یک چهارم هزینه مراکز درمانی اروپایی انجام می شود.
وی ادامه داد: ایران قدرت معرفی امکانات خود را ندارد. نه رسانه های داخلی می توانند کار رسانه ای مطلوبی در حوزه گردشگری انجام دهند و نه هیچ تریبونی برای معرفی ظرفیتهای ایران وجود دارد.
او ایران را جزو ارزانترین کشورهای دنیا به لحاظ هزینه های سفر معرفی و بیان کرد: در سند چشم انداز 20 ساله و افق سال 2025 برای بخش گردشگری، پیش بینی شده که ایران میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی با حدود 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد باشد.
ضیایی پرور به چالشهای جذب گردشگر خارجی در ایران هم اشاره و بیان کرد: فقدان محتوای لازم برای جذب گردشگر و ضعیف بودن بدنه تولید محتوا به زبانهای مختلف در دستگاه های اجرایی، فقدان برنامه منسجم ملی برای جذب گردشگر، نداشتن برنامه برای معرفی ظرفیتها و نبود زیرساختهای گردشگری مناسب از جمله مراکز اقامتی از جمله این چالشها هستند.
دومین همایشر تخصصی و ملی رسانه و گردشگری به همت موسسه فرهنگی کاج با محور ' ببر سینقش روابط عمومیها در جذب گردشگر با بهره گیری از تکنیک ارتباط با رسانه، نقش رسانه های سنتی و دیجیتال در رونق صنعت گردشگری و نقش توسعه اقتصاد گردشگری در ارتقا جریان سرمایه گذاری' با حضور فعالان رسانه ای و گردشگری، مدیران سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت یک روز در مشهد برگزار شد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.