سید امیر مرتضوی روز سه شنبه در نشست کارگروه صیانت از منابع آب خراسان رضوی در مشهد افزود: از جمله دغدغه های مهم سال آتی در این استان بحران آب است لذا اقدامات صورت گرفته توسط دستگاههای خدماتی برای رفع این مشکل از جمله انسداد چاههای غیرمجاز قابل توجه بوده و به صورت الگو در کشور درآمده است.
وی ادامه داد: سال 1393 نخستین نشست 'کمیته صیانت از منابع آب خراسان رضوی' تشکیل شد و در آن اعضاء خواستار راه اندازی شعب ویژه قضایی برای بحث آب بودند. پیشگیریهای قضایی همیشه موثر نیست بلکه باید عامل ایجاد جرم را حذف کرد چنانچه با تعویض دریچه های آب سرقت 200 دریچه در ماه به صفر رسید و دیگر ورود قضایی به این مقوله نیاز نشد.
معاون دادگستری خراسان رضوی گفت: باید رفتار و نگرش قضات نسبت به بحران و کاهش منابع آبی تغییر کند وگرنه قاضی متخصص در خصوص بحران آب در مجموعه قضایی وجود ندارد لذا آگاهسازی و اطلاع رسانی به روسای شعب دادگستری در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: دستگاههای مسئول خراسان رضوی میزان سرقت تجهیزات برق و سیم و کابل را در سال 1392 حدود 60 میلیارد ریال گزارش کرده بودند که با اجرای 'طرح جامع پیشگیری از سرقت تجهیزات' در دستگاه مربوطه سرقت در سال 1395 به حدود 10 میلیون ریال کاهش یافت لذا معتقدیم سازمان آب و فاضلاب نیز باید از تجارب دیگر دستگاهها برای مقابله با سرقت تجهیزات استفاده کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی پارسال هزار و 104 لیتر آب در ثانیه به ظرفیت تولید آب استان اضافه شد.
حسین اسماعیلیان به حفر و جا به جایی 48 حلقه چاه و ساخت مخازن جدید ذخیره آب اشاره و بیان کرد: هم اکنون 11 پروژه نیمه تمام فاضلاب در خراسان رضوی نیازمند 15 هزار میلیارد ریال اعتبار است و اگر قرار باشد بر اساس بودجه های جاری این هزینه ها تامین شود تکمیل طرحها 20 سال به طول می انجامد.
وی بر وابستگی شدید شهرهای استان به منابع آب زیرزمینی تاکید و بیان کرد: با حفر و یا جا به جایی 280 حلقه چاه جدید طی سالهای گذشته زمینه اضافه برداشت پنج هزار و 739 لیتر آب بر ثانیه فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: طی سالهای اخیر شش هزار و 431 لیتر آب در ثانیه ظرفیت تولید آب استان بود که امروز به هفت هزار و 622 لیتر رسیده است و این نشان می دهد با وجود حفر 280 حلقه چاه جدید تنها هزار و 191 لیتر در ثانیه به ظرفیت برداشت واقعی آب اضافه شده است. این مسئله از خشکیدن چاههای حفر شده و یا انسداد آنها و مشکلات دیگر در طول سالهای اخیر به دلیل کم آبیهای موجود حکایت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین بدون اشاره به جزئیات بیشتر پائین آمدن کیفیت آبهای زیر زمینی را طی سالهای آینده چالشی جدید اعلام کرد که به چالشهای موجود از جمله کمبود آب در خراسان رضوی اضافه خواهد شد.
او به تنش آبی در 30 شهر خراسان رضوی در سال 97 اشاره و بیان کرد: با وجود کاهش سطح آبهای زیرزمینی و منابع آبی منطقه در سال 1400 پیش بینی می شود 53 شهر استان دچار تنش آبی خواهند شد. این رقم در سال 1420 به 71 شهر افزایش خواهد یافت.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.