احسان اصولی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در باره اعتراض برخی هنرمندان به رویه شهرداری مشهد در زمینه المانهای نوروزی و انتخاب آثار محدود افزود: حدود 10 سال است که شهر مشهد با المانهای مختلف به اسقبال بهار می رود اما طی این مدت فرآیند تکمیلی و تکامل یافته ای شکل نگرفته است.
وی اظهار کرد: در حوزه هنری برای آنچه در معرض دید مردم قرار می دهیم مسئول هستیم و نمادها باید شرایط یک کار فاخر هنری را داشته باشند.
وی گفت: بودجه شهرداری و پول مردم را نباید برای کارهای کارتونی و فانتزی فاقد مشخصه هنری هزینه کرد.
اصولی با تاکید بر اینکه در سال جاری باید ارتقای کیفی را در آثار شاهد باشیم افزود: هنر تجسمی و المان شهری نباید همه سهم بودجه استقبال از بهار را به خود اختصاص دهد.
وی اظهار کرد: امسال تصمیم بر آن شد این بودجه علاوه بر بخش هنر تجسمی در بخش های مختلف نظیر تئاتر خیابانی، بازیهای بومی و محلی و موسیقی بر اساس ضوابط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع شود لذا از تعداد المانهای تجسمی کاسته می شود.
وی گفت: فرآیندهایی که طی 10 سال گذشته در دبیرخانه استقبال از بهار برای انتخاب آثار طی می شد، سالم نبود و در تمام این سالها برای آثار حدود 10 تا 15 هنرمند ثابت قرارداد منعقد می شد.
اصولی افزود: امسال با روی کارآمدن مدیران جدید شهری و شورای پنجم شهر، تصمیم برآن شد در این فرآیند اصلاحاتی انجام شود ولی دست اندرکاران امر به بهانه از دست دادن زمان مانع از ورود ما به این موضوع می شدند.
وی اظهار کرد: شهردار مشهد در این زمینه ورود خوبی داشت و از 49 اثر پذیرفته شده در بخش عیدگاه به عنوان هنر تجسمی، اجازه عقد قرارداد برای 19 اثر صادر شد.
وی گفت: در زمینه استقبال از بهار و المانهای نوروزی با افراد مشکل نداریم بلکه با روشی که طی این سالها اجرا می شد مشکل داریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بسیاری از استادان به نام در حوزه هنر معتقدند کارهایی که در این سالها در سطح شهر مشهد به عنوان المان نوروزی اجرا می شد، برای بوستان های کودک و نوجوان مناسب بود در صورتی که شهر سلایق مختلف دارد.
وی اظهار کرد: در شرایطی که شهرداری بدهی میلیاردی به پیمانکاران دارد هزینه کردن برای آثار فاقد کیفیت مطلوب انصاف نیست.
وی گفت: از این رو شهردار مشهد از بین 49 اثری که هیات داوران استقبال از بهار به عنوان آثار پذیرفته شده برای اجرا در سطح شهر انتخاب کردند، برای 10 اثر قرارداد منعقد کرد که این امر نارضایتی برخی از این افراد را به همراه داشت.
اصولی افزود: در مجموع یکهزار و 150 اثر از 520 هنرمند به دبیرخانه این جشنواره ارسال و رد شد اما فقط 12 نفر معترض شدند و سعی کردند القا کنند که شهرداری نسبت به هنرمندان بی تفاوت است.
وی اظهار کرد: این افراد همان کسانی بودند که در تمام این 10 سال آثارشان بدون توجه به کیفیت و به خاطر برخی روابط برای اجرا در سطح شهر پذیرفته می شد.
وی گفت: از تصمیم شهردار در این زمینه حمایت می کنیم زیرا چیزی که طی 10 سال به عنوان المان نوروزی اجرا می شد مورد تایید انجمن هنرهای تجسمی استان نیز نبود.
اصولی افزود: مسیر اشتباه را باید اصلاح و از ادامه آن جلوگیری کرد.
در بخش عیدگاه جشنواره استقبال از بهار 49 اثر توسط هیات داوران برای اجرا در شهر پذیرفته شد ولی شهرداری برای آثار بخش عیدگاه، برای 19 اثر مجوز داد که این امر اعتراض برخی از فعالان این بخش را به همراه داشت.
مشهد به عنوان شهر پیشتاز کشور در اجرای نمادهای نوروزی از سال 1387 هر سال با نصب نمادهای دائم و موقت به استقبال بهار و نوروز می رود.
7505/ 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.