کریم جشنی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: ٧٠ اثر به دبیرخانه جشنواره ارائه شد و ٦٥ اثر طی سه روز توسط اساتید این جشنواره مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفت.
وی به نحوه داوری متفاوت در این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار کارنامه‌ای طراحی شد که هر داور برای هر طرح از ١٠٠، نمره‌ای را در نظر بگیرد و در نهایت بر اساس امتیازهای کسب شده 10 اثر برتر انتخاب شدند.
او گفت: به واسطه نگاه ویژه‌ای که این جشنواره به کشف استعدادهای جوان دارد ٢٢ اثر دیگر نیز به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، انجمن هنرهای نمایشی استان و معاونت سینمایی اداره کل وارد عرصه رقابت شدند.
دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد 'رضا احمدی، آرش خیرآبادی و مرتضی ملتجی' را داوران این جشنواره ذکر و بیان کرد: مقرر شد ظرف چهار روز، هر روز هشت نمایشنامه منتخب توسط گروهها خوانش شود تا در مجموع ٣٢ اثر در مرحله رقابت جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد دو بار خوانش شده و مورد ارزیابی داوران قرار گیرند.
وی ادامه داد: جشنواره امسال با رویکرد تکریم و بزرگداشت پیشکسوتان هنرهای نمایشی برگزار و تلاش شده این تکریم به صورت عملی توسط گروههای حاضر در جشنواره به اجرا در‌آید. از این رو گروههای نمایشی ملزم به انتخاب استاد راهنما از میان پیشکسوتان تئاتر مشهد شدند.
جشنی همچنین گفت: یکی از ویژگیهای این جشنواره پیشرو بودن مشهد در برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی است. به جز یک سال در طول ١٤ سال گذشته بطور مستمر با استقبال اهالی هنر و تئاتردوستان اجرا شده است. در تهران این جشنواره دوره یازدهم خود را می‌گذراند و این نشان می‌دهد که در کشور مشهد پیشرو برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی است.
وی افزود: مرجع و شاخص آکادمیک برای اجرای نمایشنامه‌خوانی وجود ندارد. جشنواره نمایشنامه‌خوانی یک اجماع از هنرمندان باتجربه هنرهای نمایشی است که بر مبنای خوانش نمایشنامه در مراحل تمرین قبل از اجرای نمایش برنامه‌ریزی شده است.
سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد و مشارکت انجمن هنرهای نمایشی، معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیرخانه ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می شود.
سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد از 30 تیر آغاز شده و دوم مرداد جاری به پایان می رسد.
23 گروه نمایشی ثبت شده در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.