یکی از این افراد به خبرنگار ایرنا گفت: مهندسان و دانش آموختگان کارشناسی ناپیوسته در رشته های هفتگانه مهندسی ساختمان به مصوبه اخیر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم امکان ارتقای پایه مهندسی خود اعتراض دارند.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: طبق ماده 11 آئین نامه اجرایی نظام مهندسی ساختمان هیچ محدودیتی برای ارتقا پایه مهندسان وجود ندارد و در صورت طی سنوات و شرکت در آزمون نظام مهندسی هر مهندسی امکان ارتقا پایه دارد ولی وزارت راه و شهرسازی اخیرا با نقض این ماده قانونی تعداد زیادی مهندس را از ارتقا محروم کرده لذا ما به آن معترضیم.
او ادامه داد: وزارت علوم حدود یک دهه پیش پیشوندهایی نظیر 'علمی کاربردی' و یا 'فناوری' را در مدارک تحصیلی دانش آموختگان کارشناسی ناپیوسته رشته های مهندسی گنجاند و همین مساله دستاویزی برای سایر دستگاهها شده تا هر از چند گاه مصوبه ای را علیه این دسته از دانش آموختگان به تصویب برسانند و در واقع برای آنها محدودیت شغلی ایجاد کنند.
این مهندس راه و ساختمان گفت: سرفصلهای درسی ما با کسانی که کارشناسی پیوسته خوانده اند دقیقا برابر است. برای اخذ پروانه اشتغال در یک آزمون مشابه شرکت می کنیم و در دانشگاه مورد تایید وزارت علوم تحصیل کرده ایم لذا هیچ دلیل روشن و واضحی وجود ندارد که این پیشوندها در مدارک علمی ما وجود داشته باشد.
یکی دیگر از مهندسان معترض نیز گفت: پروانه اشتغال در نظام مهندسی سه سطح دارد که به آن 'پایه' گفته می شود و بسته به مدرک تحصیلی، قبولی در آزمون نظام مهندسی و سنوات کاری به مهندسان اعطا می شود. هر کدام از این پایه ها سقفی برای امضا دارد مثلا پایه دو می تواند مجوز ساخت ساختمان دو سقفه را امضا کند. این در حالی است که در سطح شهر ساختمان دو طبقه دیده نمی شود و این یعنی چنین پروانه ای عملا هیچ عایدی مالی برای ما ندارد و در عین حال سالانه باید بابتش مالیات و حق عضویت به نظام مهندسی بپردازیم.
وی افزود: تعداد دانشگاهها و خروجی مهندسان زیاد شده و با این مصوبه عملا قشر کثیری از بازار کار کنار گذاشته می شوند لذا اگر مسئولان موقعیت شغلی ایجاد نمی کنند لااقل تبصره های بیکارساز تصویب نکنند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تبصره دو ماده هفت قانون نظام مهندسی ساختمان کمیسیونی تحت عنوان 'کمیسیون هم عرضی' متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، ه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان نظام مهندسی در این زیمنه تصمیم گیر است.
احسان فرشته پور افزود: این کمیسیون رشته های دانشگاهی موجود را بررسی کرده و تعیین می کند دارندگان آن مدارک تحصیلی صلاحیت انجام چه امور مهندسی و تا چه حدی را دارند.
وی ادامه داد: ششم آبان 1396 این کمیسیون مصوبه ای گذراند مبنی بر این مدارک طراحی دانش آموختگان رشته های کارشناسی ناپیوسته مرتبط با نظام مهندسی ساختمان با مدرک کاردانی ناپیوسته 'علمی کاربردی' یا 'تکنولوژی' اجازه ارتقا ندارد و اعتراض امروز هم در این ارتباط است.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: عناوین قانون نظام مهندسی هفت رشته عمران، برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری است اما یک سری رشته های مرتبط دیگر هم در این خصوص وجود دارند که همه اینها می توانند کار مهندسی ساختمان انجام دهند.
وی افزود: هم اینک صلاحیتهایی که برای این رشته ها تعریف می شود 'طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا' است. با توجه به مصوبه اخیر برخی از این افراد می توانند صلاحیت نظارت بگیرند اما ممکن است بعضا نتوانند صلاحیت طراحی اخذ کنند و در هر حال کارشناسان پیوسته علمی کاربردی فقط می توانند 'پایه سه' طراحی بگیرند.
فرشته پور ادامه داد: افراد معترض دانش آموختگان و مهندسانی هستند که دارای این شرایطند و چون از این مصوبه متضرر می شوند اعتراض دارند که البته در حال پیگیری از مسیر قانونی دیوان عدالت اداری نیز هستند.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون هم عرضی که این مصوبه را تصویب کرده تنها یک نماینده دارد ولی چون پروانه اشتغال بکار در سازمان مسکن و شهرسازی صادر می شود این شائبه ایجاد شده که همه تصمیم گیریها با این وزارتخانه بوده لذا معترضان به اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مراجعه کرده اند.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: نماینده وزارت علوم هم در این کمیسیون حضور داشته و در واقع باید پاسخگوی اصلی باشد. فقط ابلاغ مصوبات کمیسیون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی گفت: پس از گفت و گو با معترضان قرار شد طوماری تهیه شود و با امضای دکتر اخوان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی که نسبت به این مساله نظر همدلانه ای دارد، موضوع و درخواست به وزارت راه و شهرسازی منعکس شود.
650 مجموعه انبوه ساز، هزار و 800 شرکت مشاوره ای و دو هزار شرکت پیمانکاری در خراسان رضوی فعالیت می کنند. خراسان رضوی در مجموع 48 هزار مهندس شامل 24 هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان، 15 هزار عضو نظام مهندسی کشاورزی و 9 هزار نفر عضو نظام مهندسی معدن دارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با 24 هزار عضو مهندس در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری و معماری دومین سازمان نظام مهندسی بزرگ کشور بعد از تهران است. حجم ساخت و سازها در خراسان رضوی در زمان رونق اقتصادی سالانه بالغ بر هفت میلیون مترمربع است.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور**انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.