به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان فارس، محمدرضا رضایی کوچی
در نشست هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان در شیراز افزود: در اصلاحیه قانون نظام مهندسی، جایگاهی متناسب با اعضای سازمان های نظام کاردانی پیش بینی خواهد شد تا از توانمندی های فنی و اجرایی اعضای این سازمان نیز به صورت بهینه و مطلوب استفاده شود.
وی بیان کرد: در جمع بندی اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ورود خواهم کرد و با دعوت از نمایندگان کاردان های فنی، نظرات آنها را اعمال خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر ضرورت حضور کاردان های فنی در طرح های اجرایی، اظهار داشت: لازم است مهندسان و کاردان های فنی در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند و با مشخص کردن وظایف و صلاحیت آنها پاسخگوی مسئولان ذی ربط باشند.
رضایی کوچی، با ابراز نگرانی از طول عمر سازه ها، نحوه نظارت و اجرای آن گفت: با هدف تضمین سلامت و طول عمر سازه ها، حضور تمام وقت مهندسان و کاردان های فنی در پروژه های تحت نظارت آنها بسیار ضروری است.
این نماینده مجلس ادامه داد: گاهی کاردان های با تجربه اموری را توانمند تر از مهندسان انجام می دهند و این خود دلیلی بر مکمل بودن کاردان ها فنی و مهندسان در اجرای صحیح کارهاست.
رضایی کوچی افزود: کاردان های فنی باید ارائه خدمات تعمیر و نگهداری پس از ساخت سازه ها را نیز مد نظر داشته باشند.
وی، در بخش دیگری از مطالب خود از کیفیت پایین برخی از مصالح ساختمانی و استاندارد نبودن آنها گلایه کرد و بیان داشت: هم اینک کشورمان در عرصه صادرات خدمات فنی مهندسی از دنیا عقب تر است و در نظر داریم کارگروهی در این زمینه تشکیل شود تا بتوانیم خدمات فنی و مهندسی را از کشورمان صادر کنیم.

** پاره ای از مفاد کتاب قانون نظام مهندسی کنونی کاربرد ندارد
عضو شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان فارس نیز در این نشست گفت: انتظار داریم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هنگام بازنگری در قانون نظام مهندسی، 11 مورد را به ماده 42 این قانون اضافه کند تا حق از دست رفته کاردان های فنی و معماران تجربی از این طریق ادا شود.
سید محی الدین غازی اضافه کرد: پاره ای از مفاد کتاب قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی آن که قبل از تدوین قانون
نظام مهندسی و پیش از نگارش آیین نامه اجرایی تشکیلات حرفه ای شکل گرفته، امروزه کاربردی ندارد اما متاسفانه هنوز در اکثر استان های کشور به آن استناد می شود.
وی بیان کرد: انتظار ما این است که کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابلاغ توصیه به وزارت راه وشهرسازی، مسئولان ذی ربط سازمان نظام مهندسی و به ویژه مدیر کل دفتر تشکیلات، از اجرای بی مورد این قوانین منسوخ شده جلوگیری کند و باری را از روی دوش سازمان های نظام کاردانی بردارد.
غازی، همچنین خواستار پذیرش معقول دانشجو در رشته های مهندسی و کاردان فنی شد و گفت: باید پذیرش دانشجو در این رشته ها متناسب با بازار کار صورت گیرد به گونه ای که کشور در سال های آتی با تورم کارشناس و کمبود کاردان فنی مواجه نشود.
وی، برای حل این مشکل پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عمران مجلس، برنامه و بودجه، رئیس کمیسون برنامه بودجه مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین روسای شورای مرکزی نظام مهندسی و نظام کاردانی داد.
غازی افزود: وظیفه این کار گروه باید برنامه ریزی مدون برای پذیرش دانشجو در رشته های یاد شده در 2بخش کوتاه مدت و دراز مدت و ارائه آن به دانشگاه ها و آموزشکده ها باشد.
7366 /6118
دریافت خبر: مریم احمدی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.