22 بهمن ماه 96 و ورود به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که موسم فتح، ایمان، استقلال و آزادی ملت ایران بود، هنگامه بلوغ انقلابی است که زبان زمانه شد و بیرق عدالت و حکومت دینی را در جهان استعمارزده و استکبارزده به اهتزاز درآورد.
نهالی که انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 کاشت، امروز بعد از 39 سال با نوشیدن خون هزاران شهید، به درختی بلند و تناور تبدیل شده و به ثمر نشسته است، نهال نورس انقلاب که در طول سالهای اولیه شکل گیری در برابر بادهای سهمگینی که از سمت بلاد غرب و بدخواهان نظام می وزید، دوام آورد؛ اکنون به سروی استوار بدل شده که در برابر هیچ بادی قامت خم نمی کند.
گفتمان انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی و حکومت مبتنی بر آموزه های اسلامی بود که امام راحل (ره) آن را بنیان نهاد و صدور انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف دنیا و گسترش بیداری اسلامی را در اولویت ماموریت خود قرار داد.
نیروهای مسلمان و پیرو امام خمینی (ره) در پرتو شعاع این گفتمان قرار داشتند که هم از آن بهره گرفتند و هم بر آن تاثیر گذاشتند لذا خود را صاحب انقلاب می دانند و پشتوانه نظام جدید در ساختار ایران شدند، 22 بهمن ماه نمایش همین پشتیبانی، پایداری و همگرایی یک ملت از انقلاب خود است.
جوهره اصلی انقلاب اسلامی، نهضت آفرینی و گفتمان سازی بر مبنای دین، عدالت، آزادی و صلح طلبی بود که ژرفای این اندیشه نوین تا عمق لایه های مکتب تشیع می رسید و وقتی عالمی شیعه با زبان دین و خودباوری کلید یک جنبش اجتماعی را بزند، این جنبش با گفتمانی جدید و نهضتی میلیونی، سیطره اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی و سوسیالیستی آن زمان را در هم می شکند.
22 بهمن ماه، هنگامه پیروزی یک اندیشه به زبان مردمی است، در معادله سیاست هیچ قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست که بتواند یک حکومت، آن هم نظامی وابسته و نامشروع را سرنگون کند و بهمن 57 مردم ایران در کشورشان بعد از 2500 سال شاهنشاهی، قدرت را به دست گرفتند.
سخن مردم ایران در 22 بهمن این بود که باید رهبران توسط مردم انتخاب شوند و در این حکومت دموکراتیک باید احکام شریعت در همه بخشها پیاده شود و جمهوری اسلامی نیز در این کشور با رای آری 98 درصدی مردم ایران در 12 فروردین 58، استقرار یافت.
حوادث زیادی در 39 سال گذشته بر مردم ایران گذشت. دشمن که جمهوری اسلامی را تهدیدی برای خود به شمار می آورد با تهدید، جنگ، ترور، تحریم، تفرقه، ایجاد اغتشاش، نفوذ، ایجاد یاس و دلسردی در بین مردم نسبت به نظام و ناکارآمدنمایی و ترفندهای دیگر در پی براندازی این نظام برآمد اما پرچم جمهوری اسلامی با اتکای به نیروی مردمی خود همچنان در اهتزاز است.
اگر گسترش بیداری اسلامی در کشورهای مختلف منطقه، گرایش روزافزون مردم کشورهای غربی به اسلام، دستیابی به پیشرفت های نظامی، علمی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را در طول 39 سال گذشته نادیده بگیریم، هم اینکه در پی خنثی شدن هر توطئه دشمن، مردم به صورت خودجوش برای حمایت همه جانبه از نظام خود به خیابانها می آیند و بر سر بدخواهان فریاد می زنند را می توان نشانه ای از پابرجایی و استحکام انقلاب اسلامی دانست.
امروز نسل سوم انقلاب که امام راحل، حوادث انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ندیده است، چشم به دهان صاحبان اولیه انقلاب دوخته است که درباره این انقلاب چه می گویند و در سالگرد پیروزی انقلاب از دستاوردهای آن چگونه یاد می کنند و راهپیمایی 22 بهمن پاسخ به همین سئوال است که آیا هنوز ملت ایران بر آرمانهای انقلابی خود پافشاری می کند؟
راهپیمایی 22 بهمن ماه، نمایش اقتدار، پایمردی، بصیرت و انقلابی ماندن ملتی است که وامدار امام راحل خود و شهداست، هر سال که از عمر انقلاب می گذرد، چشم جهان به ملت ایران خیره تر می شود که چه واکنشی در برابر همه فشارهای دولت های غربی و مخالفان جمهوری اسلامی و توطئه های رنگارنگ آنان در سالروز مهمترین رویداد سیاسی قرن اخیر دارند.
مردم مشهد نیز چون سالهای گذشته بنا به توصیه همه علما، مسئولان و روحانیون ، حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن را وظیفه ملی و انقلابی خود می دانند، همان طور که در روزهای انقلاب بارها و بارها پیروی خود از امام راحل و آرمانهای وی را به منصه ظهور رسانیده اند و نقش مشهد در پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل و درخشان است.
فعالیت گروه‌ها، احزاب و علمای صاحبنام و اندیشمندان انقلابی در حوادث سالهای قبل از پیروزی انقلاب، به مشهد جایگاهی ویژه در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی بخشیده است.
حضور هسته مرکزی روحانیت مبارز و در رأس آن مقام معظم رهبری حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای در مسجد کرامت به عنوان عامل پیوند گروه‌ های مذهبی و ملی از یکسو و عامل سازماندهی فعالیت های انقلابی، این شهر را از دیگر شهرهای ایران متمایز می سازد.
علاوه بر این وجود کانون ‌های فکری همچون کانون نشر حقایق، انجمن پیروان قرآن ،جلسات پرسش و پاسخ شهید هاشمی ‌نژاد و نیز مساجد کرامت و امام حسن (ع)، چهره ای کاملاً انقلابی به شهر مشهد می‌ داد که اسناد مرتبط با این موضوع در مرکز اسناد انقلاب اسلامی آستان قدس رضوی وجود دارد.
براساس این اسناد، اوج گیری فعالیت های انقلابی شهر مشهد از خردادماه 1357، همزمان با سالگرد قیام 15 خرداد1342 حوادثی به یاد ماندنی را در تاریخ این شهر به یادگار گذارد. این فعالیتها با بازگشت مقام معظم رهبری در مهر سال 57 از تبعید در ایرانشهر، موجی پرشور در میان انقلابیون به راه انداخت.
برجسته شدن راهپیمایی ها و سخنرانی ها، هر روز حضور ناچیز و نامشروع رژیم را کم رنگتر می نمود و در خلال آن تا روزی که امام راحل وارد ایران شد، مردم مشهد شاهد فشارهای رژیم و حملات دژخیمان بودند و خون دلهای بسیار خوردند تا اینکه شیرینی پیروزی انقلاب اسلامی را در 22 بهمن ماه چشیدند.
به گفته مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گنجینه غنی از تاریخ شفاهی و مکتوب انقلاب اسلامی در قالب سند، مصاحبه و عکس در مرکز اسناد این سازمان در حرم مطهر رضوی نگهداری می شود که گویای نقش پرافتخار مردم مشهد در تاریخ انقلاب اسلامی است. تاریخ اسناد انقلاب اسلامی مشهد از وقایع خرداد سال 1342 آغاز می شود و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.
ابوالفضل حسن آبادی گفت: این اسناد شامل پنج هزار ساعت مصاحبه، 38 هزار سند و 2 هزار و 500 قطعه عکس است که ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) به این بارگاه قدسی اهدا کرده اند و یا توسط این مرکز تهیه و خریداری شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون 38 هزار سند در باره وقایع انقلاب اسلامی در خراسان رضوی در این مرکز گردآوری شده که از این تعداد 30 هزار سند مکتوب و هشت هزار سند دیجیتال است که به این تعداد می توان 200 دقیقه سند تصویری و 200 ساعت سند صوتی شامل سخنرانیها در جریان انقلاب اسلامی را اضافه کرد.
حسن آبادی افزود: این اسناد، مبارزات مردم مشهد علیه رژیم ستمشاهی، جلسات هماهنگی راهپیمایی ها و سخنرانیها با حضور رهبران انقلاب در مشهد از جمله رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله واعظ طبسی و شهید هاشمی نژاد، درگیری های مردم با عوامل رژیم پهلوی و مقاومت آنان تا پیروزی انقلاب را بازگو می کند.
وی اظهار کرد: تاریخ شفاهی انقلاب نیز در قالب پنج پروژه با موضوعات مختلف مرتبط با انقلاب اسلامی توسط این مرکز به صورت مصاحبه با افراد یا همکاری با نهادهایی که در جریان وقایع انقلاب اسلامی بوده اند، تهیه شده است.
وی گفت: قطعات عکس این مرکز نیز مربوط به دهه 40 تا پیروزی انقلاب اسلامی است که راهپیمایی ها، سخنرانی ها، آیین های مختلف و فعالیتهای انقلابی مردم و عناصر تاثیرگذار در انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارد.
دبیر ستاد دهه فجر و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با دعوت از آحاد مردم برای شرکت در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز 22 بهمن دیگری است و بنا به توصیه بزرگان کشور، انقلابی ماندن و بصیرت داشتن برای تداوم انقلاب اسلامی و گسترش این گفتمان و رسیدن به هدف نهایی آن که برقراری عدل الهی از سوی حضرت بقیه الله العظم (عج) است، مهم و ضروری است.
حجت الاسلام محمد سلطانی افزود: دهه مبارک فجر، ایام به ثمر رسیدن جانفشانی ‌های هزاران هزار مرد و زن آزاده این دیار است که حضور عشق را در فضای ‌ایران اسلامی متجلی‌ ساختند. ملت ‌ایران با انقلاب‌ خویش یکی از طلایی‌ ترین اوراق ‌تاریخ را به‌نام خویش رقم ‌زد.
وی بیان کرد: انتظار می رود مردم انقلابی و مسلمان خراسان رضوی چون سالهای گذشته حماسه ای بیافرینند و آن را در تاریخ این استان به ثبت برسانند.
وی اضافه کرد: مراسم راهپیمایی 22 بهمن ماه در شهر مقدس مشهد ساعت 9 صبح روز یکشنبه از میدان 15 خرداد به‌طرف حرم مطهر رضوی برگزار می شود و راهپیمایان پس از اجتماع در صحن جامع رضوی از بیانات نماینده رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهره‌ مند خواهند شد.
گزارشگر:میترا عبداللهی**انتشار دهنده:علی اصغر ایزدی
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.