به گزارش ایرنا مجتبی مزروعی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با بهره برداری از این تعداد طرح برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود و این طرح ها پنج هزار و 980 خانوار بهره بردار دارد.
وی بیان کرد: 148 طرح از این تعداد در حوزه آب و خاک، 22 طرح حوزه دام، 16 طرح مدیریت صنایع،14 طرح حوزه باغبانی، 6 طرح شیلات و آبزیان، سه طرح در حوزه ترویج، سه طرح حوزه مکانیزاسیون و یک طرح در حوزه تولیدات گیاهی و طیور به صورت مشترک اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه خودکفایی و عدم وابستگی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده است، افزود: خوشبختانه هم اکنون در مقایسه با دوران قبل از انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی تحولات شگرفی رخ داده است.
وی اظهارکرد: به عنوان مثال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل تولیدات زراعی خراسان قبل از تقسیم 2 میلیون و 440 هزار تن بوده است که این میزان هم اکنون در خراسان رضوی به تنهایی به پنج میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته است.
مزروعی گفت: مقایسه میزان تولید همین حوزه ها در بخش تولیدات باغی نیز از 146 هزار تن قبل انقلاب به بیش از یک میلیون تن رسیده و در تولیدات بخش دامی هم از 266 هزار تن قبل از انقلاب اسلامی به یک میلیون و 258 هزار تن رسیده است.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: مجموع تولیدات بخش کشاورزی خراسان قبل از تقسیم 2 میلیون و 852 هزار تن قبل از انقلاب اسلامی در سال 95 در خراسان رضوی به هفت میلیون و 983 هزار تن افزایش یافته است.
وی گفت: طرح های آبیاری تحت فشار خراسان نیز قبل از انقلاب تنها در سطح 250 هکتار اجرا شده بود که این رقم در سال گذشته به 150 هزار هکتار رسید و پیش بینی می شود تا پایان امسال به 180 هزار هکتار برسد.
وی بیان کرد: در حوزه مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز طی چند سال اخیر اتفاقات متفاوتی در این زمینه در استان رخ داده به این صورت که از سال 92 تا کنون سه هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش به کشاوزان واگذار شده است.
مزروعی افزود: در این مدت 3500 دستگاه انواع تراکتور،5500 دستگاه انواع ادوات کشاورزی و 100 دستگاه کمباین در بین کشاورزان استان توزیع شده است.
وی گفت: به این ترتیب ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان از 1.2 به 1.42 درصد افزایش یافته است.
هم اکنون 2 میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در استان خراسان رضوی وجود دارد که سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات باغی و زراعی می رود.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.