به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز پنجشنبه در جمع نوغانداران بایگ افزود: قبول داریم بسیاری تصمیم گیری ها در زمره مباحث ساختاری و کلان کشور است، اما مرکز نوغانداری کشور باید ترتیبی اتخاذ کند که از این پس نماینده نوغانداران بایگ نیز در روند تصمیم سازی حضور داشته باشد.
وی ضمن بیان اینکه به نتیجه تصمیم های اتخاذ شده کاری نداریم، گفت: اما زمانی که نماینده بایگ در روند تصمیم سازی حضور و نقش داشته باشد، بهتر می تواند آن ها را به مردم تبیین کند.
وی همچنین به صندوق حمایت از نوغانداران اشاره و اظهار کرد: بعد از مکاتبات فراوان و دیدار با وزیر جهادکشاورزی مقرر شد صندوق با سرمایه سه هزار میلیارد ریال کار خود را آغاز کند و تامین اعتبار آن هم از محل املاک و اراضی نوغانداری تامین شود که امیدواریم به زودی راه اندازی شود.
باستانی همچنین نسبت به توزیع تخم های نوغان آلوده در سال جاری انتقاد و خواستار تعیین تکلیف نوغانداران خسارت دیده شد.
رییس مرکز نوغانداری کشور نیز با بیان اینکه راه اندازی صندوق به جد در حال پیگیری است و بنا به قول مقام عالی وزارت بزودی راه اندازی خواهد شد، گفت: اما در خصوص روند خرید و توزیع تخم نوغان تا زمانی که دامپزشکی آن ها را از بابات چهار بیماری مورد بررسی و آزمایش قرار ندهد، به هیج وجه توزیع گسترده نخواهیم داشت که اسفند پارسال نیز تنها 25 روز منتظر دریافت پاسخ دامپزشکی بودیم.
علی اصغر داداش پور افزود: امسال نیز همین روند در حال انجام است و البته برای پیشگیری از تکرار مشکل پارسال دامپزشکی را به صورت ویژه وارد کار کرده ایم، اما نباید این نکته را نیز فراموش کرد که غالب تخم های چینی فاقد بیماری هستند و ما نیز هر سال تنها اقدام به خرید واریته هایی از تخم نوغان می کنیم که در سال قبل راضی بوده ایم.
داداش پور در ادامه به نوغانداری و تراز بسیار پایین آن در عرصه اقتصاد کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه نوغان داری در اقتصاد کشور زیاد تعیین کننده نیست، در سال های اخیر دچار چالش هایی نیز بود که برخی از آن ها برطرف و در برخی نیز در دست برنامه ریزی برای رفع آن هستیم.
وی افزود: با این حال از سال 91 تا امسال شاهد رشد قیمت خرید تضمینی پیله تر به میزان 110 درصد هستیم به طوری که قیمت خرید از 86 هزار ریال در هر کیلو در سال 91 به 181 هزار و 40 ریال رسیده و امسال نیز افزایش 9 درصدی را در دستور کار شورای عالی اقتصاد قرار داده ایم.
داداش پور در ادامه با اعلام اینکه به دنبال تکمیل زنجیره تولید با هدف بهبود کیفی و افزایش فرایند تولید و سودهی نوغانداری در کشور هستیم، گفت: زمانی بایگ با بیش از هزار و 200 کارگاه به تولید می پرداخت اما هم اینک فقط با یک سوم این کارگاه ها فعال هستند و همین طور هم اکنون در کشور چهار واحد تولید ابریشم کشی (یک واحد در خراسان رضوی و سه واحد در خراسان جنوبی) داریم که هر چهار واحد تعطیل هستند.
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه 4500 سال در جهان از دیرباز در ایران رواج داشته است.
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود 20 هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان 13 هزار هکتار در گیلان، 3400 هکتار در خراسان رضوی، سه هزار هکتار در مازندران و 600 هکتار مربوط به دیگر استانهای نوغان خیز است و سهم تربت حیدریه از این میزان هزار و 230 هکتار است.
پیله تولید نوغانداران ایران از دیرباز در هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استانهای گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.
اکنون از 1200 کارگاه سنتی ابریشم کشی در بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه تنها 400 کارگاه فعال است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم(سالن پرورش) در خراسان رضوی، سه هزار و 102 نفر است که از این میزان هزار و 123 نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند.
بخش بایگ به مرکزیت شهر بایگ در 20 کیلومتری غرب تربت حیدریه قرار دارد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.