اسکندر زند روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر ملی کشاورزی خراسان رضوی در مشهد بدون اشاره به آمار تشریحی، بخش کشاورزی را ستون اصلی امنیت غذایی توصیف و بیان کرد: امنیت غذایی در سه بخش تولید، کاهش ضایعات و مدیرت مصرف صحیح قابل تعریف و برنامه ریزی است.
وی افزود: این در حالی است که با فشار بیش از حد به بخش کشاورزی و تولید هم اکنون این بخش تحت فشار نابجایی قرار دارد. کاهش ضایعات و تصحیح الگوی مصرف تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است. سال 1379 سرانه مصرف شکر 25 کیلوگرم بود و در سال 1394 این میزان به 30 کیلوگرم افزایش یافت.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اینک شاهد فشار اقلیم شامل کمبود آب، وضعیت هوا و خاک نیز بر بخش کشاورزی هستیم. چند اقدام از جمله افزایش سرمایه بخش کشاورزی، روانسازی بازار، آسانسازی و رواج فناوری در بخش کشاورزی و دانش افزایی ضرورت دارد.
وی گفت: راه نجات کشاورزی کاهش ضایعات، افزایش دانش کشاورزان و افزایش فناوری است. در همین راستا اجرای یک میلیون هکتار طرح توسعه آبیاری نوین در سطح کشور و دیگر سرمایه گذاریهای موجود در بخش کشاورزی بی سابقه است. بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
17 تولیدکننده و کشاورز خراسان رضوی در چارچوب سی و سومین دوره انتخاب کشاورزان نمونه کشور به عنوان نمونه ملی برگزیده شده اند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.