محمدعلی امیرفخریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در حوزه بازرگانی خارجی راهبردهای حفظ و توسعه بازارهای هدف و گسترش بازارهای هدف مدنظر قرار گرفتند. کشورهای هدف در راهبرد حفظ و توسعه بازار 'افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان' و برای راهبرد گسترش بازار 'هنگ کنگ، پاکستان، قطر، آلمان، الجزایر و کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل تایلند' بوده اند.
وی ادامه داد: ظرف 9 ماه گذشته امسال به جز تاجیکستان که صادرات از خراسان رضوی به آن کشور 57 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافت، صادرات به بقیه کشورها در مقایسه با پارسال به افغانستان 12 درصد، ترکمنستان پنج درصد و عراق 30 درصد بیشتر شد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان به سبب مسائل سیاسی در سالهای اخیر روند نزولی داشت اما امسال تبادلات تجاری با ترکمنستان قدری تسهیل شد و میزان صادرات خراسان رضوی به آن کشور رشد داشت.
وی افزود: در مورد کشورهای هدف در راهبرد گسترش بازار خراسان رضوی نیز صادرات به کشورهای پاکستان، قطر، آلمان و هنگ کنگ رشد یافت به ویژه اینکه هنگ کنگ با 76 درصد رشد صادرات در به پنجمین مقصد صادراتی استان تبدیل شده است.
امیرفخریان در خصوص حمایت از صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: بسته حمایتی از توسعه صادرات غیرنفتی استان در سال جاری شامل موارد حمایتی از جمله کمک هزینه مشارکت در نمایشگاههای معتبر و بین المللی خارج از کشور، پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به صادرکنندگان، تامین بخشی از هزینه های ثبت برند تجاری در کشورهای هدف، کمک به تبلیغات و بازاریابی و اطلاع رسانی و موارد آموزشی برای صادرکنندگان، پرداخت جوایز صادراتی بین نیم تا 3 درصد به صادرکنندگان به نسبت افزایش صادرات آنها و نوع کالای صادراتی بوده که همه برای حمایت از صادرکنندگان اعمال شده اند.
وی به نمایشگاههای عرضه کالای خراسان رضوی در کشورهای هدف صادراتی نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج نمایشگاه کالا در هنگ کنگ، تاجیکستان، قزاقستان، افغانستان و روسیه برپا شده و دو نمایشگاه دیگر تا پایان سال در کابل و عشق آباد برگزار می شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: این در حالی است که پارسال پنج نمایشگاه کالا از خراسان رضوی در کشورهای هدف صادراتی برگزار شده بود.
وی درباره اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری هم گفت: امسال برای اعزام 11 هیات تجاری از خراسان به کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تایوان، تاتارستان، هنگ کنگ، قزاقستان و افغانستان برنامه ریزی و تاکنون براساس برنامه بخشی از آنها محقق شده است. پارسال 9 هیات تجاری از خراسان رضوی به کشورهای هدف صادراتی اعزام شده بودند.
امیرفخریان افزود: پذیرش هیاتهای تجاری از کشورهای هدف صادراتی نیز امسال شامل 12 هیات از روسیه، مکزیک، افغانستان، پاکستان، آلمان، عراق، ترکمنستان و ترکیه بود.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند. مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد. ظرف 9 ماه گذشته امسال یک میلیون و 558 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 421 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی صادر شد. صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 11.5 درصد افزایش و از نظر وزن پنج درصد کاهش داشته است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.