علیرضا رشیدیان روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی را به کشورهای آفریقایی مناسب توصیف و بیان کرد: همچنین با توجه به شرایط سوریه و عراق باید صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها مورد بازنگری قرار گرفته و افزایش یابد.
وی افزود: در برخی کشورهای هدف صادراتی در آسیای میانه شاهد رشد صادرات بودیم که این رشد در خصوص قزاقستان 33 درصد بوده است.
استاندار خراسان رضوی به اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاتارستان نیز اشاره و بیان کرد: هدف این نمایشگاه ورود به بازارهای روسیه و بارانداز کالایی این استان است. ضرورت دارد در کنار نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در تاتارستان نمایشگاه غذای حلال نیز برپا شود و مواد غذایی متناسب با نیاز بازار و با بسته بندی مطلوب در آن به نمایش درآید.
وی در ادامه به پیگیری لازم برای اختصاص یارانه به انتقال کالای صادراتی از مشهد به بنادر جنوبی اشاره و بیان کرد: کلیت این قضیه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید شده اما هنوز مبلغی در این خصوص اختصاص پیدا نکرده است.
رشیدیان همچنین به افت قیمت زعفران در خراسان رضوی و کمک دولت به کشاورزان اشاره و بیان کرد: دولت در راستای حمایت از کشاورزان و اهمیت این کالای راهبردی مانع از تداوم افت قیمت زعفران شد و خرید تضمینی این کالا را از کشاورزان آغاز کرد.
وی از وزیر جهاد کشاورزی بخاطر تامین نقدینگی طرح خرید تضمینی زعفران کشاورزان تقدیر و بیان کرد: امیدواریم با این روند به کشاورزان کمک شده و از افت در بازار این محصول جلوگیری شود.
استاندار خراسان رضوی در ادامه به وضعیت واردات برخی مواد غذایی از افغانستان اشاره و بیان کرد: واردات انار پارسال از افغانستان به دلیل سرما و خسارت به باغهای استان صورت گرفت اما این سیاست برای حمایت از تولیدات کشاورزان تداوم نخواهد داشت.
وی افزود: سیاست کلی خراسان رضوی در بحث واردات کالا این است که برخی محصولاتی که امکان تولید آن در استان نیست از کشورهای دیگر وارد شود و پس از بسته بندی توسط صنایع جانبی استان به کشورهای هدف صادراتی ارسال گردد تا از این طریق توسعه صادرات به کشورهای هدف محقق شود.
رشیدیان ادامه داد: 10 درصد رشد در ارزش صادرات کالا از خراسان طی 6 ماهه نخست امسال حاصل همکاری مطلوب بین دولت و بخش خصوصی است و این در حالی محقق شد که ارزش صادرات کالا در مدت مذکور در کل کشور 9 درصد کاهش داشت.
وی گفت: برنامه امسال توسعه صادرات خراسان رضوی رسیدن به 23 درصد رشد تا پایان سال است که امیدواریم این مهم با تداوم همکاری بین بخش خصوصی و دولت محقق شود.
استاندار خراسان به برنامه توسعه صادرات به ترکمنستان و تاجیکستان نیز اشاره و بیان کرد: با افتتاح پل دوم سرخس در ترکمنستان زمینه برای توسعه صادرات فراهم می شود و باید در خصوص حفظ این بازار و گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی با آن، تدبیر لازم انجام گیرد.
وی به دیدار خود با سفیر ارمنستان نیز اشاره و بیان کرد: در این نشست ارمنستان تمایل زیادی برای توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری با خراسان رضوی داشت که باید این فرصت مغتنم شمرده شده و علاوه بر آن از ظرفیت تجار و تولیدکنندگان ارمنی در کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی استان بهره گرفت.
رشیدیان به رفع مشکلات سفر به قزاقستان هم اشاره و بیان کرد: از استاندار قزاقستان جنوبی دعوت به عمل آمده تا طی نشستی با وی در مشهد زمینه تعاملات اقتصادی با آن کشور فراهم شود.
وی پیگیری در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک با کشور تاجیکستان، خودداری از صادرات کالاهای فاقد کیفیت لازم و اهمیت به صادرات کالاهای باکیفیت برای حفظ بازارهای صادراتی از سوی صادرکنندگان را مورد تاکید قرار داد.
نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سفر اخیر همراه با برخی اعضای دولت و نمایندگان مجلس به آفریقا ضعف ارتباط اقتصادی استان با کشورهای آفریقایی مشهود بود.
احسان قاضی زاده هاشمی افزود: ترکیه از ظرفیتهای اقتصادی در کشورهای آفریقا بهره مطلوبی بوده و به بازار آنها دست یافته و لازم است ایران و از جمله خراسان رضوی نیز بتواند از بازارهای کشورهای آفریقایی بهره گیرد.
وی ادامه داد: در بررسی انجام شده نیاز به بسیاری از کالاهای ایرانی به ویژه مصالح ساختمانی، سنگ، خدمات فنی و مهندسی در کشورهای آفریقایی به شدت احساس می شود و می توان از شرایط رکود در ساخت و ساز کشور برای صدور مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها بهره گرفت.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.