محمدعلی امیرفخریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون 10 هزار و 401 تن کالا به ارزش 3.1 میلیون دلار از گمرکات خراسان رضوی به کشور قزاقستان صادر شد. عمده کالاهای صادراتی پسته، ظروف شیشه ای، صفحه و ورق پلیمری، چرم، چسب، مخمرهای فعال، مواد غذایی، رنگها و مواد شوینده بود.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 18 هزار و 570 تن کالا به ارز 7.2 میلیون دلار از قزاقستان وارد خراسان رضوی شده که عمده آن آهن آلات، حبوبات، دانه، کتان، لاستیک، تفاله نشاسته و آهن آلات است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس سیاستهای بازرگانی خارجی استان امسال تلاش شده اعزام هیات تجاری به قزاقستان و پذیرش هیات تجاری از آن کشور انجام شود.
وی افزود: بر این اساس دیروز نخستین هیات تجاری خراسان رضوی به ریاست استاندار با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تجار و تولیدکنندگان خراسانی با کشور مقابل، ایجاد بازار جدید برای گروه کالاهای ماشین آلات، محصولات نباتی، محصولات ساختمانی، محصولات شیمیایی، نساجی و محصولات پلاستیکی عازم قزاقستان شد.
امیرفخریان ادامه داد: قرار است با حضور این هیات در آلماتی نمایشگاه کالای اختصاصی ایران با محوریت خراسان رضوی به مدت سه روز برپا شود که این نمایشگاه فرصت لازم برای توسعه روابط دو کشور را فراهم می کند.
وی همچنین گفت: یکی از مهمترین مشکلات در روابط تجاری خراسان رضوی با قزاقستان وجود ناآشنایی دو طرف با ظرفیتهای اقتصادی و بازرگانی یکدیگر و نبود پرواز مستقیم از مشهد به قزاقستان بود که در سفر هیات تجاری استان به آن کشور تلاش می شود این مشکلات برطرف شوند.
قزاقستان در آسیای میانه با 2 میلیون 725 هزار کیلومترمربع مساحت به عنوان بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان حدود 17 میلیون نفر جمعیت دارد. 70 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در میان جمهوریهای استقلال یافته از شوروی سابقه دارد و از اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.
گرچه محور اصلی اقتصاد قزاقستان بر کشاورزی متکی است اما تخمین زده ‌شده صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و زغالسنگ است و در زمینه آهن و طلا نیز در بین 10 کشور نخست دنیا قرار می ‌گیرد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.