امید جهانخواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در 9 ماه امسال یک میلیون و 558 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 421 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به خارج از کشور صادر شد.
وی اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل زعفران، کف پوش، مواد نسجی و هادی های برق بود که اغلب به کشورهای افغانستان، عراق، هنگ کنگ و قزاقستان صادر شد.
وی گفت: وزن و ارزش صادرات کالاها از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی در 9 ماه مشابه سال گذشته به ترتیب یک میلیون و 639 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 275 میلیون دلار بود.
جهانخواه افزود: از کل ارزش صادرات غیرنفتی در 9 ماه امسال، 13 میلیون و 100 هزار دلار از محل تجارت چمدانی و 64 میلیون و 833 هزار دلار از محل بازارچه های مرزی استان انجام گرفت.
وی اظهار کرد: واردات کالا به استان نیز در 9 ماه امسال 236 هزار تن به ارزش 274 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 19 درصد کاهش و از نظر ارزش 1.6 درصد افزایش داشت.
وی گفت: اقلام عمده وارداتی در مدت مزبور شامل پنبه حلاجی نشده، برنج، اجزا و قطعات تلمبه های مایعات، دانه های کلزا یا کائولا بود که اغلب از کشورهای ترکیه، پاکستان، قزاقستان و روسیه وارد خراسان رضوی شد.
جهانخواه افزود: واردات کالا به این استان در 9 ماه مشابه سال گذشته 292 هزار تن به ارزش 270 میلیون دلار بود.
وی اظهار کرد: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در خراسان رضوی، تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان طی 9 ماه امسال مثبت و معادل یک میلیارد و 147 میلیون دلار می باشد.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.