به گزارش ایرنا یزدان سیف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: بیش از 80 درصد گندم مزبور از خرده کشاورزانی خریداری شده است که زیر پنج تن محصول برداشت داشته اند.
وی گفت: این به آن معنی است که دولت 116 هزار میلیارد ریال پول بین خانواده های کشاورزان خرد کشور توزیع کرده است؛ پس می توان گفت که تولید گندم علاوه بر اقتصادی بودن مقوله ای اجتماعی است که موجب تقویت اقتصاد روستاها و ماندگاری روستاییان می شود و بر این اساس با خرید گندم داخلی، ارزش افزوده آن نصیب تولید کننده داخلی می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: رویکرد تولید گندم در کشورهای جهان نشان می دهد تولید غذا در داخل مورد توجه دیگر کشورهای جهان نیز قرار دارد و ما هم باید بتوانیم امنیت غذایی را در داخل رقم بزنیم در غیر این صورت ممکن است وضع ذخیره گندم کشور مانند سال 91 یا 92 شود که تا 10 روز بیشتر گندم در کشور ذخیره نداشتیم .
سیف اظهار کرد: باید نسبت به مساله تولید، نگاه عالمانه و بلندمدت داشت چرا که اگر در آینده میزان تولید گندم روسیه به هر دلیلی 10 میلیون تن کاهش پیدا کند، قیمت جهانی گندم بالا خواهد رفت.
وی با اشاره به برخی اظهارات در خصوص پایین بودن کیفیت گندم تولید داخل، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی کیفیت گندم براساس میزان پروتئین آن از یک تا سه درجه بندی می شود که بر این اساس در سال 95 درجات مزبور به ترتیب 42، 25 و 33 درصد از گندم خریداری شده این شرکت از کشاورزان را شامل می شده است.
سیف این نسبت را مطابق با استانداردهای تولید گندم در دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: مقایسه گندم تولیدی با گندم وارداتی از آن جهت که معمولا کشورهای صادرکننده گندم درجه یک و مرغوب خود را صادر کرده و حتی مشوق های صادراتی نیز برای آن در نظر می گیرند، به کلی غلط است.
وی عمده گندم تولیدی استانهای گلستان، خوزستان، فارس و اردبیل را درجه یک عنوان و بیان کرد: برای تولید نان با کیفیت به روش نان تخت که در کشور مرسوم است، کیفیت گندم داخلی برای این نوع نان مناسب است.
این مقام مسئول ادامه داد: از طرفی در سال 91 حدود 7.5 میلیون تن گندم وارد کشور شد اما در کیفیت نان تولیدی تفاوتی حاصل نشد لذا به نظر می رسد اظهارات صورت گرفته در خصوص کیفیت گندم داخلی بدون پایه و مبتنی بر فرضیات ذهنی است و شاید هم بیان این اظهارات منافعی را برای برخی ایجاد می کند.

* دولت مجوزی برای افزایش قیمت نان نداده
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت به هیچ وجه مجوزی برای افزایش قیمت نان نداده و تنها به دلیل آنکه نان در سه سال گذشته افزایش قیمتی نداشته و از طرفی هزینه های نانوایی ها بالا رفته، این بحث در کارگروه تنظیم بازار به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
سیف افزود: این کارگروه مقرر کرد وضعیت قیمت ها توسط استانداران در طول زنجیره تولید بررسی و در صورت لزوم تا 15 درصد افزایش قیمت نان اعمال شود که البته ممکن است این بررسی به افزایش قیمت نان منجر نشود اما این موضوع متاسفانه به گونه ای اطلاع رسانی شد که گویا استانداران براساس مصوبه دولت قیمت را افزایش می دهند.
وی در خصوص تامین کسری گندم مورد نیاز خراسان رضوی هم گفت: این استان پارسال گندم مصرفی 20 ماهه خود را ذخیره کرده بود ولی امسال تنها به اندازه مصرف 9 ماه گندم در انبار دارد، لذا این کسری گندم مورد نیاز خراسان رضوی، از گندم با کیفیت استانهای خوزستان و گلستان جبران می شود.

*خرید هشت هزار میلیارد ریال دانه روغنی از کشاورزان
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال نزدیک به 300 هزار تن دانه روغنی به ارزش هشت هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شد و حال آنکه قبلا همین میزان دانه روغنی به کشور وارد می شد.
سیف همچنین با اشاره به تولید شکر در کشور، اضافه کرد: در حوزه شکر خام با تولید یک میلیون و 650 هزار تن در سال 95 رکورد 50 ساله تولید این محصول شکسته شد.
وی به واردات 1.2 برابر مصرف شکر در یکی از سالهای ابتدایی دهه نود اشاره کرد و گفت: با آن واردات کارخانجات تولید شکر در کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفت اما در سال جاری 6.5 میلیون تن چغندر تاکنون از کشاورزان تحویل گرفته شده و پیش بینی می کنیم این رقم تا پایان فصل خرید به هفت میلیون تن برسد.
سیف ادامه داد: فعالیت کارخانه های چغندر قند رونق گرفته است و کارخانه تولید شکر خوزستان که در هفته گذشته، پس از هفت سال تعطیلی، دوباره آغاز به کار کرد که این نشان از رونق کشاورزی در این حوزه دارد .
رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران‌ گفت: از اردیبهشت سال آینده خرید تضمینی محصولات کشاورزان آغاز می شود و هم اکنون در حال برنامه ریزی برای آن هستیم .
سیف افزود: تخمین زده می شود در سال 97 حدود 13 میلیون تن گندم و 500 هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شود .
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.