آیت الله سید احمد علم الهدی روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت میرزا ابوصالح رضوی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد افزود: از حدود 12 قرن غیبت امام زمان (عج) تا امروز که دست دنیای اسلام از دامن معصوم (ع) کوتاه بوده است اگر تداوم ساختار روحانیت در بستر اجتماعی امت اسلام وجود نداشت معلوم نبود که علوم و معارف ارزشمند اسلامی به دست ما می رسید.
وی اظهار کرد: تکامل روحانیت در سیر هزار و 180 ساله به واسطه انسان هایی بوده که در یک جریان اقتصادی کاملا حلال و مباح رشد پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه بافت ذهنی طلاب علوم دینی باید تغذیه شده از یک فضای فکری سالم باشد گفت: فضای فکری یک انسان که قرار است در آن ساختار مسائل معنوی قرار گیرد، نباید در مغزی قرار گیرد که تغذیه شده از القائات غیر الهی است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به ضرورت توجه مدیران حوزه های علمیه به مسأله معیشت طلاب و لزوم تمرکز طلاب بر تحصیل علوم دینی افزود: امروز در عرصه روحانیت و حوزه های علمیه، مسأله معیشت طلاب حرف اول را می زند.
وی ادامه داد: اگر یک طلبه دیگران را الگوی زندگی خود قرار دهد و ملاک زندگی خود را زندگی تجملاتی و مرفه قرار دهد، هرچه مدیران حوزوی تلاش کنند نمی توانند نیاز طلاب را رفع کنند.
وی افزود: رفع نیاز اقتصادی طلاب باید در حدی باشد که بتواند روی مسائل علمی توجه داشته باشد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اهمیت موضوع وقف اظهار کرد: شیخ طوسی نخستین حوزه علمیه شیعه را در نجف تأسیس کرد و قوام این حوزه علمیه در عمر بیش از هزار ساله اش مبتنی بر حرکاتی بود که در آن انسان های پاک و مقدس اموال پاک خود را به صورت یک نهاد دائمی و ماندگار درآوردند.
وی ادامه داد: اگر حرکات و اخلاص در موقوفات گذشتگان وجود نداشت، معلوم نبود ساختار عظیم حوزوی دوام پیدا می کرد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به اقدامات عالم واقف ابوصالح رضوی گفت: وی با تأسیس مدرسه علمیه نواب خدمت بزرگی نسبت به اسلام و توسعه شیعه در زندگی انجام داد.
وی افزود: ابوصالح رضوی علاوه بر برکات علمی، آموزشی و تربیتی که ایجاد کرد در پی ایجاد یک جریان اقتصادی نهادینه برای تغذیه طلبگی و اتصال آن به یک منبع پاک و مقدس مباح بر آمد که این خدمت می تواند همتای تمام خدمات علمی و فکری او باشد.
میرزا ابوصالح رضوی، ملقب به صدرالممالک، بانی مدرسه علمیه صالحیه (نواب) مشهد در سال 1806 هجری قمری است.
وی در قرن 11 در مشهد زندگی می کرد و بانی خیرات بسیار در این شهر بود.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.