رضا شجیع روز جمعه در مراسم پایانی کنگره بین‌المللی سرطان نسترن در مشهد افزود: فعالسازی این رابطان با هدف آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در امور بهداشتی، تدوین برنامه‌های ملی و همکاریهای بین بخشی با وزارتخانه‌ ها، نهادها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی و استفاده از ظرفیتهای ورزشی آنان به‌ ویژه شهرداریها در حوزه سلامت از جمله مهمترین برنامه‌های این کمیته در سال آتی است.
وی ادامه داد: یکی از کمیته ‌های فعال کمیته سلامت و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان کمیته مسئولیتهای اجتماعی است که در راستای فرهنگ‌ سازی و هم‌ افزایی در مسیر پیشگیری از بیماریهای مختلف از جمله سرطان فعالیت می‌کند.
دبیر کمیته سلامت و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان گفت: این مجموعه تفاهمنامه‌های متعددی با مجموعه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه سلامت منعقد کرده است. در تلاش هستیم در قالب تفاهمهای همکاری با سازمانها و دیگر مجموعه‌های مردم نهاد همچون مرکز تخصصی پیشگیری از سرطان نسترن بتوان بر مبنای اقدامات علمی، تخصصی و کارشناسی فعالیتها پیش برد.
وی افزود: در فیفا هم برنامه‌های پیشگیری از سرطان اجرا می‌شود و پویشهایی در این جهت ‌راه افتاده است. در جریان این رویداد علمی و پزشکی شاهد انعقاد تفاهمنامه همکاری با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال بودیم تا فعالیتهای حوزه ورزش در این رشته به شکل سلامت‌ محور صورت گیرد.
همچنین در این مراسم مجتبی جباری بازیکن تیم استقلال به عنوان سفیر پیشگیری و درمان سرطان در جامعه ورزشکاران انتخاب شد.
این فوتبالیست گفت: با پیشنهاد دبیر کمیته سلامت و توسعه پایدار وزارت ورزش و و جوانان با هدف پیشگیری از سرطان در این حوزه مسئولیت سفیر پیشگیری و درمان سرطان را در جامعه ورزشکاران بر عهده گرفته ام .
جباری افزود: معتقدم آزمایشهای پزشکی باید در سنین پایه انجام شود. مشاهده شده که ورزشکار به علت عدم و یا انجام ناقص آزمایشها وارد سطح حرفه‌ای شده و آسیبهای زیادی را به خود و جامعه ورزش تحمیل کرده است.
همایش بین المللی سرطان نشترن با حضور متخصصانی از کشورهای آمریکا، سوئد، استرالیا، چین و فرانسه در مباحث تحقیقات بین رشته ای سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان و پیشگیری پس از سه روز امروز در مشهد به کار خود پایان داد. 400 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید و از این میان 45 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه شد.
شادروان دکتر 'نسترن رزمجو' عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تیر 1393 بر اثر سرطان و تشخیص دیرهنگام بیماری به دیار باقی شتافت. وی در آخرین لحظات عمرش وصیت کرد به جای صرف هزینه و تشریفات مرسوم 'مرکز تحقیقات، پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان' راه اندازی شود. تشکیل انجمن سرطان نسترن و برپایی سه همایش بین المللی با تلاشهای همسر و خانواده آن مرحومه در همین چارچوب محقق شده است.
خبرنگار: ناصراسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.