محمدجواد معاونی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه به همین دلیل دریافت نتایج آزمایش زمان بر شده و تاخیر در پرداخت ایجاد شده بود تصریح کرد: این در حالی است که تمایل داشتیم 24 ساعت بعد از دریافت زعفران، پول کشاورزان را پرداخت کنیم.
وی مشکل آزمایشگاه های موجود تربت حیدریه را فقدان استانداردهای مورد نظر اداره کل استاندارد عنوان و اظهار تصریح کرد: از آنجا که در قالب خرید توافقی حمایتی زعفران را با هدف صادراتی خرید می کنیم، لذا باید زعفران مورد نظر دارای مشخصه های خاص صادرات باشد که آزمایشگاه های موجود تربت حیدریه قادر به تشخیص این مولفه ها نیستند.
معاونی در بخش دیگری در خصوص نحوه خرید زعفران از کشاورزان نیز گفت: بر خلاف تصور غلط و شایعات مطرح شده، به هیچ وجه از دلالان خرید زعفران صورت نمی گیرد و تنها از کشاورزانی که سطح زیر کشت و میزان تولیدشان در سالجاری مورد تایید جهاد کشاورزی باشد، خرید صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه تعدد مراکز خرید به نفع کشاورزان است، افزود: اما اکنون تنها دو مباشر مورد تایید تعاون روستایی می توانند اقدام به خرید زعفران توافقی کنند که یکی شرکت زرین و دیگری اتحادیه تعاون روستایی تربت حیدریه هستند.
در حالی که خرید توافقی زعفران از سه شنبه هفته گذشته در این شهرستان آغاز شده بود، اما به دلیل فقدان آزمایشگاه استاندارد در تربت حیدریه، نخستین پرداخت علی الحساب بابت خرید توافقی محصول زعفران کشاورزان که معادل 30 درصد کل زعفران فروخته شده به این اداره و رقم آن 30 میلیارد ریال، می باشد، از دیروز آغاز شده است.
مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی پیشتر در خصوص چگونگی خرید و پرداخت وجه محصول با اشاره به دو نوع خرید امانی و قطعی اعلام داشته بود: در شیوه امانی کشاورز با تحویل محصول 30 درصد مبلغ را نقدا دریافت و محصول به مدت سه ماه در اختیار تعاون روستایی امانت خواهد ماند و در صورتی که در این مدت کشاورز زعفران خود را بتواند به قیمت بالاتر از نرخ تعاون روستایی بفروشد، با پرداخت 30 درصد دریافتی می تواند محصول خود را تحویل گیرد.
مجید چالاک با بیان اینکه در شیوه خرید قطعی نیز 40 درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی نیز ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد، گفته بود: با تمام توان و ظرفیت تلاش خواهیم کرد با تنظیم بازار بتوانیم از افت قیمت و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا با شروع فصل برداشت زعفران و نیز ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری این محصول گران بها، کاهش قیمت به نحوی ادامه یافت که فروش آن برای کشاورزان مقرون به صرفه نبود که با پیگیری سعید باستانی نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی و با دستور مستقیم حجتی وزیر جهاد کشاورزی، از سه شنبه 2 آبان ماه 1396 اقدامات لازم برای خرید توافقی زعفران از کشاورزان در محل اتحادیه شرکت تعاونی روستایی آغاز شد.
از مجموع 82 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و 500 هکتار یعنی معادل 12 درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر 50 هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، 12 هزار هکتار معادل 17 درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز 17 هزار نفر است که بالغ بر 90 درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه بین 3.8 تا 4.1 کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید 32 تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
در شهرستان زاوه نیز همین ارقام وجود دارد با این تفاوت که سال 95 بدلیل کاهش نزولات جوی و سرمازدگی میزان برداشت زعفران با 30 درصد کاهش نسبت به سال قبل، به 28 تن رسید، اما به طور کلی متوسط برداشت در این شهرستان 40 تن در سال است.
1744/6121 خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.