آرتاشس تومانیان عصر سه شنبه در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: ارمنستان یکی از پنج عضو 'اتحادیه اوراسیا' شامل روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و ارمنستان با بازاری 180 میلیون نفری است. در این بازار برای اعضای اتحادیه عوارض گمرکی وجود ندارد و همه کشورهای عضو یکسان هستند.
سفیر ارمنستان ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی ایران به تنهایی یا به صورت مشترک با تجار ارمنی در ارمنستان فعالیت اقتصادی انجام دهند کالایشان می تواند بدون عوارض و تشریفات گمرکی وارد بازار آن کشور شود.
وی گفت: ارمنستان قرارداد خاصی نیز با آمریکا، کانادا، ژاپن، نروژ و سوئیس دارد که طبق آن امکان ورود کالا به آن کشورها با مالیات و عوارض نازل برایش وجود دارد. این امر نیز می تواند زمینه ای برای کار و سرمایه گذاری مشترک در ارمنستان باشد.
تومانیان همچنین گفت: هر چند روابط سیاسی سطح بالایی بین ارمنستان و ایران برقرار است اما دو کشور در تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری مشترک چیزی برای افتخار ندارند. اگر گاز و انرژی برق از مبادلات تجاری دو کشور حذف شود شاید سهم هر شهروند ایرانی از این مبادلات نیم دلار هم نباشد. این در حالی است که ایران یکی از چهار کشور همسایه ارمنستان می باشد.
تومانیان ادامه داد: جمهوری ارمنستان با حدود سه میلیون نفر جمعیت در مساحت حدود 30 هزار کیلومترمربع واقع در شمال غرب ایران 35 کیلومتر نوار مرزی با استان آذربایجان غربی دارد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.