احمد دیناری روز سه شنبه در کارگاه آموزشی، توجیهی گردشگری ویژه خبرنگاران افزود: اینکه گفته شود 50 درصدواحدهای اقامتی کشور در مشهد قرار دارد صحیح نیست و عبارت صحیح این است که 50 درصد تاسیسات گردشگری کشور در مشهد قرار دارند.
وی ادامه داد: طبق بند ج آئین نامه ایجاد، درجه بندی و نرخگذاری تاسیسیات گردشگری این تاسیسات شامل هتل، متل، میهمانپذیر، مراکز اقامتی خودپذیرایی مثل هتل آپارتمانها، زائرسراها، خانه مسافرها، اقامتگاههای بوم گردی، مراکز گردشگری سلامت، واحدهای پذیرایی، سفره خانه های سنتی، دهکده های سلامت و دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و جهانگردی می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت: 204 هتل با گنجایش 75 هزار نفرشب در خراسان رضوی فعال و مشغول ارائه خدمات هستند که 95 درصد این تعداد در کلانشهر مشهد مستقر می باشند.
وی در ادامه همچنین اظهار کرد: در حوزه راهنمایان غیرمجاز یا زوارکش تنها راه حل مشکل ساماندهی است لذا به دنبال آن هستیم از طریق بخش خصوصی راهنمایان غیرمجاز را ساماندهی شوند. مقرر شده برای این دسته راهنمایان کارگاههای آموزشی برگزار و لباس فرم در اختیارشان گذاشته شود و به آنها تکلیف می شود که مردم را به سمت واحدهای اقامتی مجاز هدایت کنند و اگر مشکلی هم ایجاد شود کارت این راهنمایان ابطال و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
دیناری افزود: طبق ماده سه آئین نامه آژانسهای مسافرتی هیچ فردی چه حقیقی و حقوقی نمی تواند بدون مجوز تورگردانی کند. در صورت تخلف نیروی انتظامی باید برخورد و آنها را به مراجع قضایی معرفی کند. این افراد بین 50 میلیون تا 100 میلیون ریال جریمه می شوند و سابقه منفی هم برایشان ایجاد می شود.
وی همچنین با انتقاد از رسانه هایی که از گرانفروشی آژانسها سخن می گویند ادامه داد: آنچه آژانسهای مسافرتی می فروشند از آن خودشان نیست بلکه اقامت، بلیط، راهنما و بیمه را با یکدیگر تجمیع کرده و با قیمت تمام شده ارائه می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت: آژانسهای مسافرتی کارگزار و هماهنگ کننده اند و بر روی قیمت این خدمات سود منطقی پنج تا 20 درصد اضافه می کنند. این یعنی قیمت مصوبی برای خدمات آژانسها وجود ندارد که بتوان از طریق تعزیرات حکومتی با آنها برخورد کرد.
وی افزود: در نهایت چون هیچیک از اموری که آژانسهای مسافرتی با هم تجمیع می کنند در دست خود آنها نیست و قادر به تعویضشان نمی باشند لذا میزان شکایات از آژانسها هم زیاد می شود بدین ترتیب تعدادی شکایت برای هر آژانس تا حدی طبیعی است.
دیناری ادامه داد: کمیته رسیدگی به شکایات موسسات گردشگری شهرستان مشهد پنجشنبه هر هفته طی نشستی به شکایات مسافران از آژانسها و واحدهای اقامتی رسیدگی می کند. 95 درصد شکایات ارجاعی به این کمیته مربوط به آژانسها و پنج درصد در ارتباط با واحدهای اقامتی است.
وی گفت: کمیته رسیدگی به شکایات موسسات گردشگری شهرستان مشهد از پارسال تاکنون 55 نشست برگزار و به 300 پرونده به صورت حضور شاکی و متشاکی رسیدگی کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد افزود: افزون بر 99 درصد مشکلات آژانسهای مسافرتی در همین کمیته حل می شود. بطور مثال در همین بازه زمانی بالغ بر 300 شکایت به صورت تلفنی حل شده است.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور**انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.