اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از میثم لباف خانیکی گزارش داد: در فصل نخست کاووش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌ هور قطعه سفالهایی مربوط به دوره ساسانی و اوایل اسلام کشف شد که بیانگر استفاده از این بنا تا حدود قرن سوم هجری است.
وی افزود: در کاووش و گمانه‌زنی فصل جاری تعداد زیادی ستونهای فرو افتاده و بر جا کشف شد که حکایت از وجود بنایی ستوندار در جانب شرقی چهارطاقی دارد.
این باستانشناس ادامه داد: کاووش در محوطه بازه‌هور به‌همت گروهی از کارشناسان باستانشاسی دانشگاه تهران، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان ‌رضوی انجام شده است.
وی گفت: آثار مکشوفه نشان می‌دهد این بنا همانند سازۀ چهارطاقی بازه هور با بهره‌گیری از سنگ و گچ ساخته شده 250 مترمربع مساحت دارد. علاوه بر کاووش جبهه شرقی چهارطاقی بخشی از برنامه فصل جاری به تعیین عرصه محوطه استقراری اختصاص یافت که در جنوب چهار طاقی بازه‌ هور گسترده شده است.
لباف خانیکی افزود: در نتیجه مطالعات آرکئوژئوفیزیک توسط دکتر کوروش محمدخانی و ایجاد 12 گمانه پیرامون محوطه مشخص شد این محدوده دارای وسعتی در حدود 10 هکتار بوده و شامل فضاهای مسکونی و قبرستانهایی متعلق به دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
وی ادامه داد: در آخرین مرحله از برنامه فصل جاری با بهره‌گیری از اصول حفاظت اضطراری ستونها و دیوارهای مکشوفه با استفاده از دیوارکهای آجری حفاظت و سطح گمانه‌ها با خاک نرم و شن پوشش داده شد.
او در ادامه به تحقیقات متعدد یک قرن اخیر درباره چهارطاقی بازه‌ هور اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار کاووشهای باستانشناسی سال 1393 نقشه اصلی این بنا را آشکار ساخت و به شناسایی بخشی از یک بنای باشکوه در جانب شرقی چهارطاقی منجر شد.
لباف خانیکی گفت: به‌ دنبال کشفیات فصل نخست کاووش مطالعات باستانشناسی در فصل جاری بر جبهه شرقی چهارطاقی تمرکز یافت. بازه ‌هور بنایی متعلق به دوره ساسانی است که به ‌عنوان نخستین اثر در خراسان سال 1310 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. یکی از معدود بناهای باقی‌مانده از دوران پیش از اسلام در حوزه فرهنگی شرق ایران به‌ شمار می‌رود.
سرپرست هیات کاووش و گمانه‌ زنی محوطه بازه ‌هور افزود: آثار و شواهد سطحی در اطراف بنای چهارطاقی نشان می‌دهد که این اثر بنای منفردی نبوده و سازه‌هایی در جبهه جنوبی و شرقی آن وجود داشته است.
محوطه بازه هور در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب شهر مشهد در مجاورت روستای رباط سفید و کنار جاده قدیم مشهد - تربت حیدریه واقع شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.