به گزارش ایرنا فرشید منوچهری روز شنبه در دیدار اعضای اتاق مشترک ایران و پاکستان در مشهد افزود: در آخرین سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، صادراتی پنج میلیارد دلاری هدف گذاری شد اما با وجود اشتراکات قابل توجه، 2 کشور در روابط اقتصادی توفیق چندانی نداشته و در این حوزه متناسب با روابط سیاسی و فرهنگی حرکت نکرده اند.
وی گفت: فعالان اقتصادی بخش خصوصی این کشورها از حضور 2 کشور در سازمان اقتصادی اکو نیز نتوانسته اند بهره چندانی ببرند.
سرپرست امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، سنتی ماندن تجارت خصوصی بین ایران و پاکستان را به معنی صدور برنج و نارنگی از پاکستان به ایران و خشکبار و محصولات پتروشیمی از ایران به پاکستان دانست.
منوچهری گفت: این در حالی است که ما می توانیم در زمینه عمران، توسعه زیرساختها، خدمات فنی، انرژی، نیروگاهها و صنایع غذایی فعالیت و همکاری هایی اساسی را با پاکستان شروع کنیم.
او افزود: در زمینه صنایع نساجی و چرم هم می توانیم از تجربیات خوب طرف پاکستانی استفاده کرده و در بخش صنایع تبدیلی بالاخص لبنیات هم می توانیم با آنها همکاری کنیم.
سرپرست امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اتصال راه آهن ایران به پاکستان و پیوند آن با آسیای مرکزی و چین از یک طرف و اروپا از طرف دیگر، می توان همکاریهای دوجانبه و سه جانبه بین ایران و پاکستان با کشورهای آسیای میانه و افغانستان را گسترش داد.
منوچهری افزود: وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) و علاقه مردم پاکستان به زیارت این حرم منور می تواند در توسعه صنعت گردشگری بین 2 خطه نقش آفرینی کند و با توجه به امکانات خوب پزشکی ایران، همکاری و ارائه خدمات به برادران پاکستانی در قالب گردشگری سلامت از زمینه های همکاری دوجانبه است.
وی گفت: یقینا با شناسایی قابلیت های 2 کشور، حجم مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان می تواند به چندین برابر رقم کنونی افزایش یابد و در این راستا عقد قرارداد تعرفه ترجیحی یکی از ابزارهایی است که ضمن توسعه روابط اقتصادی، حجم انبوه قاچاق را کاسته و تجارت رسمی را جایگزین آن می کند.
منوچهری تاکید کرد: باید کوشید که دولتهای ما هر چه سریعتر محدودیتهای مبادلات بانکی بین دو کشور را رفع کنند.
در این دیدار رئیس اتاق مشترک صنعت و بازرگانی ایران و پاکستان نیز گفت: همکاری تجاری بین پاکستان و ایران، شامل صادرات گاز و نفت از ایران و گوشت و برنج از پاکستان می شود اما پاکستان تمایل بسیاری به توسعه صادرات محصولاتی چون گوشت، میوه، تجهیزات جراحی، سنگهای قیمتی و جواهرآلات نیز دارد.
والی محمد افزود: محصولات عمده صادراتی ایران به پاکستان شامل آهن، خرما، محصولات پاک کننده، مواد شیمیایی و قیر است در حالی که محصولات صادراتی پاکستان به ایران شامل برنج، انواع میوه تازه، گوشت، پارچه و ماشین آلات صنعتی است.
وی گفت: در سالهای اخیر صادرات پاکستان به ایران با صدور میوه تازه کینو(نارنگی)، انبه، سبزیجات و سیب زمینی، پنبه، پارچه، حوله، کاغذ، تجهیزات جراحی و پزشکی و چادر افزایش یافته به گونه ای که برآورد می شود 85 درصد از صادرات پاکستان به ایران شامل برنج و میوه تازه از جمله کینو و انبه باشد.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.