یکی از این گردشگران در جریان بازدید از قنات جهانی قصبه گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از قدرت علمی و تفکر هزاران سال گذشته در حفاری و تامین آب بی نظیر در این قنات بسیار شگفت زده شدم و این قنات حاصل سختکوشی و دسترنج ایرانیان در تامین آب در این منطقه است.
ویوانا گوآلا با ابراز تاسف از فقدان شناخت کافی اروپاییان نسبت به فناوری تامین آب قنات قصبه افزود: ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی فرصت مغتنمی برای افزایش این شناخت فراهم کرده و باید اینگونه آثار تاریخی منحصر به فرد و شاخص با تبلیغات بیشتر به جهانیان و اروپاییان معرفی شوند.
وی همچنین از قنات جهانی قصبه گناباد به عنوان نشانه ای از فرهنگ اصیل و تاریخ کهن و توام با سخت کوشی ایرانیان در طول تاریخ یاد کرد.
یکی دیگر از گردشگران ایتالیایی و از اساتید دانشگاههای رم نیز گفت: ایران با برخورداری از فرهنگ و تاریخ کهن و با اصالت همانند مجموعه ای آثار تاریخی با معماری اصیل را در خود جای داده که قنات جهانی قصبه گناباد با توجه به نوع معماری خود جزو آثار تاریخی شاخص نتنها این کشور بلکه جهان محسوب می شود.
امانولا بوناگا اضافه کرد: قنات قصبه گناباد از ظرفیتهای زیادی برای جذب گردشگران خارجی و اروپایی برخوردار است که در صورت معرفی بیشتر بستر جذب آنها بیش از پیش فراهم می شود.
وی گفت: علاوه بر قنات قصبه نوع شیوه معماری در دیگر آثار تاریخی گناباد مانند مساجد جامع قصبه، صنایع دستی همچون سفالگری، شیوه ساخت بناهای کهن منازل روستایی و نوع شیوه تامین باد برای خنک کردن هوا از دیگر جذابیتهای خاص گردشگری این منطقه محسوب می شود.
این گردشگر ایتالیایی افزود: آثار تاریخی و گردشگری بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم و عامل مهم پیوند ملتها است و ایران با برخورداری از آثار کهن تاریخی و گردشگری ظرفیتهای زیادی برای جذب گردشگر برخوردار است.
9 نفر از گردشگران ایتالیایی روز پنجشنبه از آثار تاریخی و قنات جهانی قصبه گناباد بازدید کردند.
از ابتدای امسال تاکنون 200 نفر از گردشگران خارجی از قنات قصبه گناباد بازدید کرده اند.
قنات قصبه گناباد با سابقه 2500 سال به عنوان قدیمی و عظیم ترین قنات کشور و شاهکار تمدن تاریخ بشر در تامین آب و چشم انداز توسعه گردشگری 25 تیر پارسال به عنوان تنها اثر جهانی خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
از مجموع شش هزار و 780 رشته قنات در خراسان رضوی 600 رشته آن در شهرستان گناباد قرار دارد.
شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. چهار موزه باستانشناسی، مردمشناسی، آب و موزه روستایی زعفران هم در گناباد برای بازدید علاقه مندان دایر است. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشار: حسین کریم زاده
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.