به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، حسین زارع صفت گفت: سنت‌ها، آداب و رسوم رایج در خراسان بزرگ از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و باید در جهت حفاظت و صیانت از آنها کوشید.
وی اظهار کرد: یکی از این سنت‌های زیبا و البته ماندگار و معنوی، سنت زیبای چراغ برات است که در نمیه شعبان و همزمان با ولادت فرخنده حضرت قائم (عج) برگزار می شود.
این مسئول افزود: این سنت باید به عنوان میراث ناملموس و به عنوان سنتی معنوی در خراسان حفظ شود و ضرورت دارد پرونده‌ای در زمینه ثبت این اثر معنوی تشکیل شود.
زارع صفت گفت: در چراغ برات علاوه بر اینکه افراد به زیارت اهل قبور می روند و یاد گذشتگان را زنده نگه می‌دارند سنت‌های زیبای دیگری مانند خیرات و صدقه دادن نیز ترویج می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه این سنت زیبا و معنوی باید به شکل مطلوبی به نسل‌های دیگر منتقل شود بیان کرد: سنت چراغ برات می‌تواند به سایر مناطق کشور نیز تسری یابد و در آن مناطق نیز اجرا شود.
چراغ برات از جمله سنت های مردم خراسان رضوی است که گذشت صدها سال و حتی ماشینی و صنعتی شدن زندگی امروزی تاکنون نتوانسته تاثیری بر کاهش گرایش عمومی به آن بگذارد.
چراغ برات در استان خراسان رضوی با عناوین مختلفی چون برات غریبان، اسرا، مسافران، زنده‌ها و برات مرده‌ها برگزار می شود که از این میان برات مرده‌ها در ‎ 14شعبان با شور و حال خاصی همراه می‌شود.
اکثر قریب به اتفاق مردم استان خراسان رضوی از جمله مشهد در سه روز منتهی به نیمه شعبان و یا چراغ برات به سر مزار درگذشتگان خود می روند و تعدادی از آنان هم از صبح تا، بعد از ظهر بر مزار والدین و یا بستگان درجه یک خود می نشینند و سایر اقوام و دوستان که برای ذکر فاتحه به آرامستانها می آیند، ضمن قرائت فاتحه برای درگذشتگان آنان طلب مغفرت می کنند.
برخی از مردم این مناطق بر حسب سنتی دیرینه با تهیه برخی خوراکی های محلی مانند روغن جوشی، حلوا، چلبکی، کماچ، ساچ و آش رشته و توزیع آن بر سر مزار درگذشتگان خود، از خداوند متعال برای آنان طلب مغفرت می کنند و مردم اعتقاد دارند که باید این خوراکهای محلی قبل از غروب آفتاب پخته شوند.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.