سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان مشهد افزود: مشهد با جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری خود و 28 میلیون و 500 هزار زائر سالانه که دو میلیون نفر آنان مسافران خارجی هستند حجم بار و خدمات اضافی سنگینی را به دوش می کشد.
وی ادامه داد: ساختارهای اداری کنونی این شهر ضعیفتر از سایر شهرستانهاست و با توجه به پیچیدگیهای زیاد و فرآیندهای گسترده ارتباطات بین ادارات و دستگاهها در شرایط مناسبی نیست. هنوز بسیاری از مدیران باور ندارند که فرماندار مشهد محور تصمیم گیریهاست.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: این ساختار مبهم و پیچیده به مشهد ضربه می زند. زمانی تلاش می شود مشهد به عنوان شهری ملی معرفی شود و امروز شهری بین المللی است و به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام این موقعیت را دارد اما نتوانسته ایم ساختار اداری و تقسیماتی مناسب را برای این شهر ببینیم.
وی به وجود سه هزار هکتار بافت فرسوده در مشهد اشاره و بیان کرد: به دلیل فقدان مداخله موثر وضعیت این موضوع از حالت مساله خارج و به بحران رسیده، ترافیک این شهر وارد مرحله بحرانی شده و آلودگی هوایی و صوتی آن نیز معضلی جدی است.
حسینی افزود: بحران آب و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیه مشهد نیز خود مساله دیگر این کلانشهر است.
وی ادامه داد: وجود مراکز متعدد همچون کنسولگریها و مراکزی دارای رده های حفاظتی، مرزهای گسترده با دو کشوری که خود دچار بحرانهای فقر و مسائل امنیتی هستند و نیز سکونت 320 هزار تبعه خارجی همه از ویژگیهایی است که مشهد را باید به عنوان 'استان شهر' دید.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: طی این مدت اقداماتی در حوزه ارتقا فرمانداری مشهد صورت گرفت. ارتقا آن به سطح معاونت استاندار و فرمانداری ویژه و افزوده شدن دو معاونت جدید اقتصادی و گردشگری به معاونتهای فرمانداری مشهد از دیگر اقدامات در این حوزه است.
وی افزود: در این میان معتقدیم مشهد به ویژه حاشیه های آن قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به دو تا سه شهرستان جدید را داراست تا هم این مناطق بهتر ساماندهی شوند و هم مشهد در حوزه داخلی بتواند خدمات مطلوبتری به شهروندان و زائران خود ارائه دهد.
حسینی با تاکید بر اینکه اقدامات مربوط به ارتقا ساختار تقسیماتی این شهر باید پیگیری و انجام شود ادامه داد: در عین حال در شرایط کنونی ما به عنوان مسئولان این شهر موظفیم همه تلاش و توان خود را برای ارائه خدمات بهتر بکار بندیم و با همه محدودیتها برای ایجاد سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی اقدام نماییم.
وی همچنین گفت: بانک جهانی سرمایه مالی، مادی، طبیعی، انسانی، فرهنگی و اجتماعی را به عنوان شش سرمایه محوری در توسعه جوامع تعریف کرده است. در این میان سرمایه اجتماعی محور اصلی است بگونه ای که اگر در جامعه باشد و پنج نوع سرمایه دیگر وجود نداشته باشد از این طریق می توان هر پنج سرمایه دیگر را بازتولید کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: به منظور ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه، ارتباطات شاخص نخستین است یعنی هرچه ارتباطات افقی و عمومی بین مسئولان و بخش بالادستی و پایین دستی و نیز ارباب رجوع موثرتر باشد این سرمایه بیشتر تقویت می شود ضمن آنکه در سایه ایجاد این ارتباط باید اعتماد را ایجاد و تقویت کرده و بدین منظور نیازمند ساختار و تشکیلات برای نظام بخشی هستیم.
وی ادامه داد: هر جا این ارتباط با مخاطبان ساختارمند و نظام یافته گردیده اعتماد و مشارکت ایجاد شده است از این رو امروز 940 تشکل غیردولتی در 21 عرصه در سطح خراسان رضوی مجوز گرفته و فعال شده اند تا در این حوزه شبکه سازی شده و نقش و مشارکت مردم در عرصه های مختلف تقویت شود.
حسینی شکل گیری خانه جوان، پارلمان مشورتی زنان و خانه تشکلهای غیر دولتی را از دیگر اقدامات در راستای نظام مند نقش آنها در توسعه استان، شکل گیری و تقویت سرمایه اجتماعی ذکر و بیان کرد: در این میان شفاف سازی و فراهم کردن زمینه دسترسی مردم به اطلاعات از دیگر ضرورتها برای تقویت سرمایه است.
وی گفت: تولید سرمایه اجتماعی به اقتدار نظام، رری انقلاب و حکومت می انجامد و ما به وان مسئولان نظام نقش زیادی در این حوزه داریم.
شهرستان مشهد با سه بخش، 11 دهستان و سه شهر در مجموع افزون بر نیمی از جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را در خود جای داده است. مشهد مرکز این شهرستان نیز به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران با احتساب نواحی منفصل توس و قرقی 328 کیلومترمربع مساحت دارد و شامل 13 منطقه و 44 ناحیه شهرداری است.
همچنین سکونتگاههای غیررسمی با گستره ای شامل 13 درصد از مساحت مشهد 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده اند. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر در 66 پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که 300 هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می دهند.
بافت فرسوده مشهد نیز با حدود هشت درصد مساحت این شهر 19 درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده است. بافت فرسوده مشهد شامل محدوده اطراف حرم امام رضا(ع)، بافت فرسوده میدان شهدا، آبکوه و بافت فرسوده قلعه وکیل آباد است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.