قدیر رجب زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این آسیاب در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد و اندازه ذرات پس از عبور این دستگاه از 300 تا 400 میکرون به 30 تا 70 میکرون کاهش می یابد.
وی سرعت بالا، سایش کم، قابلیت تنظیم دما، یکنواختی اندازه ذرات، دقت و تکرارپذیری اندازه ذرات، سادگی بهره برداری و نگهداری و قابلیت تنظیم اندازه ذرات ورودی و خروجی را از جمله مزیت های این دستگاه در صنعت غذا دانست.
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مزیت این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن را اضافه کردن مکانیزم تنظیم فاصله غلتکها و سامانه سرمایش و گرمایش در طراحی جدید آن دانست.
رجب زاده افزود: با طراحی و ساخت آسیاب غلتکی میکرونیزه به میزان 50 درصد صرفه جویی ارزی نسبت به واردات آن از خارج کشور صورت می گیرد.
وی گفت: قیمت ارزان، بومی سازی فناوری، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و نیز طراحی و ساخت سفارشی و متناسب با نیاز مشتری از دیگر مزایای دستیابی به دانش فنی ساخت این دستگاه است.
مجری این طرح نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساخت این دستگاه در قالب طرح پژوهشی که هزینه سعی و خطا نیز دارد حدود 500 میلیون ریال هزینه دربرداشته است که یقینا اگر هزینه این سعی و خطاها و تکرارها کم شود قیمت تمام شده دستگاه پایین تر می آید.
مهدی میرزابابایی افزود: نمونه ساخته شده در این پژوهشکده، نه تحقیقاتی که نیمه صنعتی است و در آزمایشگاه از آن استفاده می شود و با توجه به اینکه دانش فنی آن وجود دارد می توان ساخت آنرا برای کاربردها و ظرفیتهای مختلف توسعه داد.
وی گفت: در صنایع غذایی کشور تا کنون مشابه این دستگاه و در این ظرفیت وجود نداشته، اگرچه در ظرفیت های بزرگ 2 نمونه صنعتی در 2 کارخانه شکلات سازی موجود است که ظرفیتشان چند تن در روز است اما ظرفیت این دستگاه، 10 کیلوگرم در ساعت است که نمونه آزمایشگاهی است و تا کنون به ایران وارد نشده است.
او افزود: قیمت های گرفته شده نشان می دهد که نمونه های اروپایی این دستگاه در این مقیاس، بیش از یک میلیارد ریال قیمت دارد ولی در نمونه های چینی ممکن است این رقم 400 تا 500 میلیون ریال باشد اما مبنای مقایسه ما در بحث عملکرد، نمونه اروپایی آن بوده است.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، مستقر در مشهد، از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور به ویژه در منطقه شمال شرق راه اندازی شد.
1922/5132
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.