دکتر جواد اشرفی هلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه امروزه استفاده از حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش های علوم زیستی جایگاه ویژه ای دارد،گفت: مراکز پژوهشی برای پیشبرد مقاصد علمی خود هزینه های سرسام آوری را صرف این مهم می کنند که نتایج به دست آمده نه تنها از نظر علمی بلکه از نظر اقتصادی نیز سود سرشاری دارد.
وی شباهت فیزیولوژیکی و ژنتیکی زیاد حیوانات آزمایشگاهی با انسان و هزینه کم پرورش آنها را از جمله ویژگی های مهم در تکثیر و استفاده از آنها دانست و افزود: ایجاد مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی خدمتی نوین در عرصه مطالعات علمی است.
اشرفی هلان با بیان اینکه در بسیاری از مراکز علمی نبود فضای کافی و نگرانی از بابت بو و بیماری های ناشی از حیوانات مورد مطالعه مانع از ایجاد چنین مراکزی شده است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با استفاده از علم پرورش و تکثیر صحیح و اصولی این مشکلات را بر طرف کرده ایم.
وی همچنین با بیان اینکه ایجاد این مرکز در راستای پاسخ گویی به نیازهای تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه های مختلف منطقه است، اظهار کرد: به منظور تکثیر و پرورش گونه های رایج و کمیاب حیوانات آزمایشگاهی، پیش بینی های لازم انجام شده تا در این مرکز پرورش حیوانات در بخش های جداگانه با اتاق های مجهز و استاندارد از نظر نور، حرارت و رطوبت و نیز رعایت شرایط بهداشتی صورت گیرد.
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر فعالیت های خود را در زمینه پرورش و تکثیر موش کوچک سوری و موش سفید بزرگ (صحرایی) متمرکز کرده است، گفت: این مرکز برای اولین بار در ایران اقدام به پرورش هامستر نژاد چینی کرده و برای گسترش فعالیت های خود نیز برنامه هایی تدوین نموده است.
به گفته وی اجرای این طرح از مهر سال گذشته زیر نظر دکتر عماد خلیل زاده، معاون پژوهش و فناوری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و دکتر غلامرضا وفایی سیاح، استادیار و مسئول بخش فیزیولوژی این دانشکده با به کارگیری توانمندی های انجمن علمی دانشجویی دانشکده دامپزشکی آغاز و به تازگی مجوز رسمی ایجاد این مرکز از دانشگاه تبریز اخذ شد.
این طرح در جشنواره دانشجویی دانشگاه تبریز و در بخش کارآفرینی، به عنوان طرح برتر انتخاب شده است.
دانشگاه تبریز از دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که دارای 22 دانشکده و در کل 29 قطب علمی و مجتمع آموزشی است.
این دانشگاه در سال 1325 به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران، بنیان گذاشته شد.
دانشگاه تبریز بزرگ‌ترین مرکز علمی در شمال غرب ایران است.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار:محمد رستگار
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.