محمد جواد محبی روز پنجشنبه در بازدید خبرنگاران از چند واحد تولیدی نیشابور، ارزش کالاهای صادر شده را 25میلیون دلار ذکرکرد و افزود: این کالاها اغلب شامل میلگرد، کاشی، خشکبار، لوازم خانگی، محصولات الکتریکی، لبنیات و روغن می باشد که با 2 هزار دستگاه کامیون و 10 واگن قطار صادر شده است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که کل صادرات کالا از نیشابور در سال گذشته 65 هزار تن و به ارزش 40 میلیون دلار بوده است.
وی گفت: تاسیس گمرک در شهرک صنعتی خیام این شهرستان بهترین اقدام در سال گذشته برای بخش تولید بود که به تسریع صادرات و جلوگیری از اتلاف وقت انجامید.
محبی افزود: تعداد پروانه های بهره برداری صنعتی صادر شده در شهرستان نیشابور 350 فقره با اشتغالزایی 13 هزار و 428 نفر و سرمایه گذاری 21 هزار میلیارد ریال می باشد که حدود هفت درصد از آنها به دلایل مختلف تعطیل هستند.
وی اظهار کرد: تعداد جوازهای تاسیس واحد تولیدی صادر شده از سوی این اداره نیز 227 فقره با پیش بینی اشتغال 9 هزار نفر و 36 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می باشد.
وی گفت: تعداد کل طرحهای توسعه صنعتی – معدنی در نیشابور 29 طرح با سرمایه گذاری یکهزار و 910 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغالزایی برای یکهزار نفر می باشد.
محبی با بیان اینکه معادن شهرستان فیروزه زیر نظر این اداره هستند، افزود: تعداد معادن در شهرستان فیروزه 10 فقره با ذخیره قطعی 8.5 میلیون تن و میزان استخراج سالانه 171 هزار تن و اشتغالزایی برای 150 نفر به صورت مستقیم می باشد که از این تعداد هشت معدن فعال است.
وی اظهار کرد: معدن فیروزه در شهرستان فیروزه دارای ذخیره قطعی هشت هزار و 521 تن و استخراج سالانه 40 تن می باشد.
وی گفت: شهرستان نیشابور نیز دارای 66 معدن با ذخیره قطعی 83 میلیون تن و ظرفیت اسمی استخراج سالانه 2.5 میلیون تن است که معادن فعال آن 38 معدن و معادن نیمه فعال آن 25 معدن می باشد و باقی معادن تعطیل است.
محبی، معادن مرمریت، سنگ آهک، مس، پوکه معدنی، کرومیت و طلا را از مهمترین معادن نیشابور برشمرد و افزود: در بخش معدن نیشابور 400 نفر به صورت مستقیم و در بخش معدن فیروزه 200 نفر به صورت مستقیم فعالیت دارند.
وی شرکت فولاد خراسان در نیشابور را مهمترین واحد تولیدی استان خراسان رضوی دانست و گفت: امسال خط ذوب و فولادسازی این شرکت با ظرفیت تولید 720 هزار تن به بهره برداری رسید و در شهریور ماه امسال نیز خط گندله سازی این شرکت با ظرفیت 2.5 میلیون تن به بهره برداری خواهد رسید که برای 720 نفر ایجاد اشتغال می کند.
وی اظهار کرد: پارسال قرارداد پرداخت یکهزار و 55 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 57 واحد تولیدی این شهرستان منعقد شد که از این تعداد 28 واحد موفق به جذب 436 میلیارد ریال شدند.
رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیشابور نیز در این بازدید گفت: گمرک شهرک صنعتی خیام این شهرستان فقط قادر به دادن مجوز صدور کالاست و نمی تواند مجوز ورود و ترخیص کالا صادر کند از این رو اقدامات لازم برای ایجاد یک انبار عمومی برای گمرک نیشابور در دست انجام است.
حسن جلایی، مهمترین عامل ایجاد اشتغال در بخش تولید را تامین بازار فروش و رونق صادرات دانست و افزود: اگر کالایی تولید شود که توان فروش آن وجود نداشته باشد، تولید بی معناست.
وی اظهار کرد: علت زیاد بودن قیمت تمام شده تولید و نداشتن فروش مناسب، نقص دانش در تولید مواد اولیه است که باید در پسابرجام در این زمینه اقدامات اساسی در کشور انجام شود.
خبرنگاران رسانه ای گروهی امروز از سه واحد پارت پلاستیک خراسان، شرکت ماشین سازی شرق صنعت نیشابور و شرکت فضل الکتریک به عنوان سه شرکت صادراتی و برتر خراسان رضوی بازدید کردند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.