فیروز ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه جهت گیری های مناسبی در دولت یازدهم در حوزه صنعت و معدن انجام گرفت، افزود: اکنون 20 هزار میلیارد ریال طرح صنعتی دیگر در استان در دست اجراست که براساس پیش بینی های انجام گرفته تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد: براین اساس حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن خراسان رضوی به 150 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
وی گفت: هم اکنون پنج هزار و 616 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 120 هزار میلیارد ریال و 817 معدن در استان فعالیت دارند.
ابراهیمی افزود: ترکیب صنایع استان از کل واحدهای مزبور، 91 درصد واحدهای کوچک با اشتغال کمتر از 50 نفر، پنج درصد واحدهایی با 50 تا 100 نفر و چهار درصد هم واحدهای بزرگ با اشتغال بیش از 100 نفر هستند.
وی اظهار کرد: در مجموع در دولت یازدهم سه هزار و 886 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 330 هزار میلیارد ریال و اشتغال 115 هزار نفر در خراسان رضوی در دست اجرا بوده یا به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: در بخش صنعت و معدن خراسان رضوی حدود 195 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند که 185 هزار نفر آنان در واحدهای صنعتی و 10 هزار نفر در معادن فعالیت دارند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در سال گذشته اتفاقات مطلوبی در حوزه صادرات استان افتاد به نحوی که برخلاف روند کاهش صادرات طی دو یا سه سال قبل، پارسال صادرات استان در مقایسه با سال 94 از نظر ارزش 2 درصد و از نظر وزن چهار درصد افزایش داشت.
وی اظهار کرد: مصرف حامل های انرژی در سال گذشته در خراسان رضوی نشان از ثبات شرایط در حوزه صنعت و معدن دارد به طوری که پارسال بخش صنعت 18 درصد از مصرف گاز و 25 درصد از مصرف برق استان را داشت که در مقایسه با سال 94 به ترتیب 11 و 12 درصد افزایش داشت.
وی گفت: در سال گذشته از بین 16 گروه کالای اساسی در خراسان رضوی، تولید 11 گروه کالا در مقایسه با سال 94 بین پنج تا 43 درصد افزایش و در پنج گروه بین سه تا 31 درصد کاهش داشت.
ابراهیمی افزود: افزایش تولید در سال 95 مربوط به دارو، انواع الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، لامپ، کاغذ، روغن نباتی، رب گوجه فرنگی، قند و شکر، خودرو، موتورسیکلت و سیمان بوده است.
وی اظهار کرد: به دلیل محدودیت های ایجاد شده از سوی کشورهای ترکمنستان و افغانستان در واردات کالا از ایران و همچنین رکود در صنعت ساختمان، تولید سال 95 خراسان رضوی در گروه کالاهای لوله و پروفیل، مقاطع فولادی، کاشی و سرامیک، فولاد خام و ظروف چینی در مقایسه با سال 94 کاهش داشت.

*بانکها تسهیلات رونق تولید را با نرخ واقعی به تولید کننده نمی دهند
ابراهیمی با انتقاد از عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات رونق تولید گفت: اکنون میزان مصارف به منابع مالی در استان حدود 55 درصد است یعنی 45 درصد از منابع مالی استان که به صورت سپرده در بانکها قرار دارد، از خراسان رضوی خارج می شود.
وی افزود: بانکها تسهیلات رونق تولید را که باید با نرخ 18 درصد به تولیدکننده پرداخت کنند، به طرق مختلف به نرخ 23 درصد می رسانند و این یک تخلف بزرگ از سوی بانکهاست.
وی اظهار کرد: یکی از تخلفات بانکها این است که بخشی از تسهیلات رونق تولید را به صورت سپرده قرض الحسنه درمی آورند تا نرخ سود آن به 23 درصد برسد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حاشیه سود هیچ صنعتی در کشور با سود تسهیلات بانکی برابری نمی کند که این اتفاق در این استان رخ داده است لذا پرداخت تسهیلات رونق تولید با این نرخ سود به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: امسال همزمان با دومین سال اجرای طرح رونق تولید در کشور، مقرر شده است 300 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات به حوزه تولید کشور تزریق شود.
وی افزود: 100 هزار میلیارد ریال از این تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط، 100 هزار میلیارد ریال برای طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد و 100 هزار میلیارد ریال برای واحدهایی که نیاز به نوسازی و جایگزینی ماشین آلات دارند، اختصاص می یابد.
ابراهیمی اظهار کرد: از روز گذشته سایت بهین یاب برای ثبت نام واحدهای دارای مشکل و متقاضی تسهیلات رونق تولید فعال شده است.
وی گفت: در سال گذشته سهم خراسان رضوی از 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید هفت هزار و 630میلیارد ریال بود که 60 درصد از این مبلغ جذب واحدهای کوچک و متوسط شد.
وی افزود: سال گذشته در اجرای طرح رونق تولید، تسهیلات به تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی خراسان رضوی نیز اختصاص یافت اما برای یکی از این واحدهای بزرگ و باسابقه که مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور را نیز داشت، تسهیلات اختصاص پیدا نکرد.
ابراهیمی ادامه داد: عدم پرداخت تسهیلات، این واحد بزرگ و سابقه دار با 400 کارگر را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه راه اندازی شرکت جدید خودروسازی در کشور اظهار کرد: نتیجه آخرین بررسی کارشناسی قطعه سازان و خودروسازان این بود که راه اندازی شرکت جدید توجیه ندارد و باید 2 شرکت خودرو سازی موجود در استان را تقویت کرد.

* ایجاد اشتغال برای یکهزار و 70 دانش آموخته دانشگاهی در واحدهای تولیدی
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این نهاد در سال گذشته تمرکز خود را بر سه حوزه مشارکت در اشتغال، عمق بخشی به ارتباط صنعت و دانشگاه، ارتباط با حوزه تولید و دستگاه قضایی استان گذاشت.
وی افزود: نتیجه این سیاستگذاری استقرار کمیسیون پنج نفره حمایت قضایی در عمده شهرک های صنعتی استان و هفت نمایندگی خانه صنعت در خراسان رضوی بود.
وی بیان کرد: ایجاد باشگاه های دانشگاهی خانه صنعت خراسان رضوی در دانشگاه های مختلف استان باعث کمک به طرحهای کارورزی و پایان نامه های دانشجویی، ایجاد اشتغال از طریق ارتباط با واحدهای تولیدی برای دانش آموختگان و ایجاد یک بانک در زمینه فراهم کردن مقدمات ایجاد اشتغال دانش آموختگان شد.
ابراهیمی گفت: سال گذشته از طریق راه اندازی باشگاه های دانشگاهی برای یکهزار دانش آموخته دانشگاهی در استان اشتغال ایجاد شد و در سه ماه امسال نیز 70 نفر از مجموع 500 دانش آموخته ای که در این باشگاه ها ثبت نام کردند، جذب بنگاه های تولیدی شدند.
وی افزود: خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نسبت به معرفی عامل اشتغال به باشگاه های دانشگاهی اقدام کرده که دانشجویان می توانند با مراجعه به این عامل جذب واحدهای تولیدی شوند.

*برگزاری سومین جشنواره رسانه و تولید ملی در خراسان رضوی
وی اظهار کرد: سومیین جشنواره رسانه و تولید ملی در استان تابستان امسال در مشهد با همکاری نهادهای فرهنگی و اقتصادی برگزار می شود.
ابراهیمی گفت: آخرین مهلت ارسال آثار در موضوعات تبیین و ترویج کارآفرینی، حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و چالش های تولید 30 تیر ماه خواهد بود.
وی افزود: بخش ویژه این جشنواره به آثار و پیامدهای قاچاق کالا اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: آثاری مورد پذیرش قرار می گیرند که از فروردین ماه سال 1395 تا پایان خرداد ماه سال 1396 در نشریات استانی و خبرگزاری های رسمی منتشر شده باشند.
ابراهیمی گفت: جوایز برگزیدگان طی مراسمی همزمان با روز خبرنگار با حضور مسئولان استان اهدا می شود.
وی افزود: مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در مشهد نیز 15 تیرماه با قدردانی از نخبگان اقتصادی استان در حضور مسئولان برگزار می شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.