افشین رحیمی روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی پناهنده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ارائه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای موجب توانمندی و بازگشت پایدار اتباع افغانستان به کشورشان می شود.
وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشهای مهارتی ویژه اتباع خارجی در جهت توانمندسازی و ایجاد زمینه اشتغال آنان در کشور متبوعشان نقش ویژه ای را ایفا می کند. در این چارچوب اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای میزبان اتباع افغانستان توانسته گامهای مهمی در جهت توانمندسازی آنان بردارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: به همین دلیل ارائه آموزشهای خاص این قشر با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد و اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان به اجرا در آمد.
وی افزود: بر این اساس از ابتدای آغاز طرح آموزش مهارتی اتباع از سال 1387 در خراسان رضوی تاکنون دو هزار و 530 افغان در قالب 662 هزار و 753 نفر ساعت آموزش مهارتی در حوزه های خدمات، کشاورزی و صنعت مهارت کسب کرده اند.
او با تاکید بر ادامه روند آموزشهای مهارتی ویژه این اتباع افزود: امسال نیز دوره های آموزشی فنی و حرفه ای ویژه پناهندگان افغان و عراقی در حال برگزاری است. این دوره ها شامل برگزاری 48 هزار و 864 نفرساعت آموزش برای 212 نفر است. این دوره ها در شهرهای مشهد و تربت جام در دو گروه زنان و مردان در حوزه های آموزشی خدمات، کشاورزی و صنعت برگزار می شود.
20 ژوئن برابر با 30 خرداد 'روز جهانی پناهنده' نامگذاری شده است.
317 هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی سکونت دارند که از این تعداد 250 هزار نفر اتباع مجاز و دارای اوراق هویتی معتبر و حدود 70 هزار نفر اتباع غیرمجاز هستند. از مجموع اتباع خارجی مجاز که در خراسان رضوی سکونت دارند 65 هزار نفر دانش آموز، چهار هزار و 300 نفر دانشجو، دو هزار نفر طلبه جامعه المصطفی و 40 هزار نفر دارای مجوز اشتغال هستند. چهار هزار نفر از اتباع خارجی نیز در اردوگاه میهمان شهر تربت جام زندگی می کنند که شرایط مهاجرت ویژه ای دارند و 53 هزار تبعه خارجی مجاز نیز در این استان از خدمات بیمه بهره می گیرند.
خراسان رضوی میزبان مهاجران خارجی از کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در ایران به خود اختصاص داده است. همچنین دو هزار و 500 معلم و فرهنگی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان تبعه خارجی را در این استان بر عهده دارند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.