اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه به نقل از حمید صالحی گزارش داد: تصویربرداری و مستندسازی از این گونه در منطقه حفاظت شده درونه شهرستان بردسکن در جنوب خراسان رضوی توسط دوربین تله مستقر در چشمه وشقی انجام شد.
وی افزود: پیش از این نیز در همین نقطه حضور یک قلاده پلنگ ایرانی ثبت شده بود. به منظور طی مراحل تکمیلی و به روز رسانی اطلس پستانداران ایران، این موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: شاه روباه با نام انگلیسی Blanfordʼs Fox و نام علمی Vulpes Cana در جهان شناخته می شود که البته نامهای دیگری مانند روباه افغانی، شاه روباه، سگ روباه، روباه استپی، روباه سیاه، روباه صخره ای یا روباه بلوچستان نیز دارد.
وی گفت: این گونه دارای جثه ای کمی کوچکتر از روباه معمولی است و بر روی صورتش دو نوار سیاه و مشخص دارد که از چشمها به طرف بیرون امتداد یافته‌ اند. این گونه کوچکترین و کمیاب ‌ترین روباه ایران به ‌شمار می‌آید. این حیوان در فهرست سرخ گونه های تحت حفاظت در طبقه گونه های تحت حفاظت دارای کمترین نگرانی برای انقراض قرار دارد.
منطقه حفاظت شده درونه بردسکن با وسعت 70 هزار هکتار در غرب این شهرستان و در حاشیه منطقه حفاظت شده توران استان سمنان و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری خراسان رضوی واقع است. مرکز شهرستان 76 هزار نفری بردسکن در فاصله 273 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.