مسعود مستقیم روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از منطقه حفاظت شده درمیان به خبرنگار ایرنا، افزود: منطقه حفاظت شده درمیان زیستگاه نادرترین گونه جانوری جهان یعنی قوچ اوریال است.
وی با بیان اینکه قوچ اوریال هیبرید درمیان در جهان بی نظیر است، اظهار کرد: این گونه جانوری شهرستان یاد شده حاصل جفت گیری قوچ اوریال افغانستان با قوچ اوریال بومی منطقه است.
وی گفت: چند سال گذشته یکسری برداشت ژن برای مطالعه روی این گونه جانوری از سوی محیط زیست کشور انجام شد، با توجه به تنوع زیادی که این حیوان در کشور دارد، هنوز مطالعه دقیقی روی آن انجام نشده است.
وی اضافه کرد: با تکمیل این تحقیقات تفاوت ژنتیکی گونه قوچ یاد شده منطقه حفاظت شده درمیان نسبت به گونه های دیگر ایران مشخص می شود.
به گفته وی قوچ و میش ایران شامل چند گونه اوریال، ارمنی، البرز مرکزی(سرخ)، لارستان، کرمان و اصفهان است که چند سال گذشته براساس نظر کارشناسان محیط زیست کشور گونه اوریال هیبرید منطقه درمیان از میان سایر گونه ها از همه خاص تر و منحصر به فردتر است.
وی عنوان کرد: مشاهدات میدانی نشان می دهد که گونه یاد شده از لحاظ انحنا و قوس شاخ با قوچ های مناطق دیگر تفاوت دارد، یعنی ژنوتیپ این قوچ منحصر به فرد است.
به گزارش ایرنا، مستقیم ادامه داد: قوچ اوریال این منطقه از لحاظ خصوصیات فنوتیپی و ژنتیکی زیباترین قوچ اوریال ایران و جهان است، سالانه تعدادی زیادی از علاقه مندان محیط زیست از داخل و خارج کشور برای بازدید به این منطقه هدایت می شوند.
وی افزود: قوچ های اوریال منطقه 2 نوع شاخ صدفی و حلزونی به طول 100سانتی متر دارد، همچنین این حیوان ریش بلند، سفید و پهن به طول بیش از 100 سانتی متر دارد.

** شناسایی هزار و 200راس قوچ اوریال در شهرستان درمیان
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: براساس آخرین سر شماری که زمستان سال 95 در استان انجام شد؛ یک هزار و 200 راس قوچ اوریال در این منطقه شناسایی شده است.
وی یادآور شد: دشت بنه گلورده، رشته کوه هزار سنگ آب، کوه میزار عرب و آهنگران از جمله مناطق آزاد تحت مدیریت شهرستان درمیان هستند که از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار هستند.
منطقه حفاظت شده درمیان در فاصله 20 کیلومتری شهر اسدیه مرکز این شهرستان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و زیست محیطی منحصر به فردی است که برای جذب گردشگر علاوه بر معرفی بیشتر، نیازمند حمایت مسئولان است.
منطقه یاد شده با مصوبه شماره 284 شورای عالی محیط زیست در 12 بهمن 1386با وسعت 84 هزار و 39 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.
منطقه حفاظت شده درمیان از گذشته های دور به دلیل دارا بودن قابلیت های فراوان بویژه وجود گله های قوچ و میش مطرح بوده است.
این منطقه به علت داشتن مراتع زیبا و تپه ماهورهای متعدد می تواند مامن مناسبی برای پرورش قوچ و میش وحشی در خراسان جنوبی باشد.
منطقه یادشده در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد و تقریبا تمامی پدیده های طبیعی مثل کوه، تپه، چشمه، رودخانه و قنات های مختلف در آن به چشم می خورد و منطقه آب و هوای گرم و خشک دارد و در نواحی کوهستانی به علت ریزش باران و برف از آب و هوای معتدل تری برخوردار است.
طبیعت بکر درمیان، وجود آبشار و چشمه معدنی آب ترش، قلعه باستانی حسن صباح و چنار هزار ساله دوشنگان بر ارزش منطقه افزوده است.
حیات وحش این منطقه شامل پستانداران مختلف از جمله قوچ و میش، گربه پالاس، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، تشی و انواع موش و پرندگان مختلفی از جمله کبک، تیهو، کبوتر چاهی، قمری، عقاب دشتی، عقاب طلایی، دلیجه، هما و کرکس است.
در این منطقه آهو نیز وجود دارد ولی با جمعیت پراکنده، بسیار اندک.
قیچ، نسترن وحشی، اورمک، اسپند، گز، کما، زول، کلاه میرحسن، پرند، خارشتر، نخود وحشی، گون، گل ماهور، گل میمون، زنبق، آویشن، مریم گلی، یال اسبی، پوا، چوبک، خارگونی، کاهوی وحشی، چرخه، کنگر، شکر تیغال، گل گندم، درمنه و تلخه از جمله پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده درمیان است.
نام این منطقه از بزرگترین روستای پیرامون منطقه، یعنی روستای درمیان گرفته شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
*7556 **2047*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.