در همین چارچوب همه اماکن متبرکه، ورودیها، بستها و دالانهای حرم مطهر رضوی مفروش شده بود و ازدحام جمعیت به حدی رسید که هیچ فضای خالی از صحن و سرای حرم منور امام رضا(ع) باقی نماند و تا بامداد امروز افزون بر داخل محوطه حرم، خیابانهای منتهی به بارگاه مطهر رضوی نیز مملو از جمعیت بود.
مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت قرآن در صحن جامع رضوی حرم مطهر آغاز شد و در ادامه ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مرثیه سرایی و عزاداری پرداختند، سپس نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به عنوان سخنران این مراسم در وصف فضیلت شبهای قدر و مظلومیت حضرت علی(ع) سخنانی ایراد نمود.
آیت الله سید احمد علم الهدی گفت: آنچه در احیاء شب قدر و رویارویی با درگاه خداوند متعال اهمیت دارد دسترسی به حبل الله است و هیچ حبل اللهی بهتر از امام علی(ع) نیست.
وی افزود: در نخستین شب از شبهای قدر باید با صورتی غرق از اندوه و اشک به سبب مظلومیت امام علی(ع) به درگاه خداوند متعال رو کنیم و با دلی سوزان در مظلومیت نخستین مظلوم جهان سوگواری کنیم تا یاد این مظلومیت وسیله قرب ما به خداوند متعال باشد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: مظلومیت اهل بیت(ع) یک نقطه عبرت در زندگی اجتماعی بشر است؛ مسیحیان حضرت مسیح را از آن باب مظلوم می دانند که آن حضرت به صورت مظلومانه ای کشته شد اما ما شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) را یک جریان تاریخی قلمداد می کنیم که یادآوری آن نقطه عبرت برای ما خواهد بود و یاد و خاطره آن حضرت و مرور زندگی ایشان نقش سازندگی در زندگیمان خواهد داشت.
وی گفت: بعد نخست مظلومیت حضرت علی(ع) از جانب عامه مردم بود که جانشینی آن حضرت و اینکه مدیریت وحی و خلافت بعد از پیامبر اسلام به حضرت واگذار شده است را پذیرفته بودند اما دست رد به سینه امیر مومنان زدند.
آیت الله علم الهدی افزود: در روز رحلت رسول اکرم(ص) که زمان انتقال مدیریت وحی از سوی پیامبر اسلام به حضرت علی(ع) بود حزبی که تعدادشان از 25 نفر تجاوز نمی کرد، از عدم رشد سیاسی عامه مردم استفاده کردند و کودتایی براه انداختند که بر پیکر اسلام ضربه زد و تنها فرد مظلوم این کودتا حضرت علی(ع) بود.
وی ادامه داد: این کودتا فقط علیه حضرت علی(ع) نبود بلکه علیه انقلاب اسلامی پیامبر(ص) شکل گرفت که جامعه را مبتلا به یک بلای ارتجاعی کرد و نظام اسلامی تبدیل به یک نظام قبیله ای و عشیره ای شد که مردم نادانسته آن را پذیرفتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در زمان پیامبر(ص) بخشی از امت اسلامی را کسانی تشکیل می دادند که اسلام را پذیرفته و در برابر توحید سر تعظیم فرود آورده بودند اما بخش دیگری از امت اسلامی، اسلام را به عنوان یک انقلاب فرهنگی نپذیرفته بودند و فقط محکوم قدرت اسلام شدند و از روی اجبار و نداشتن قدرت لازم به اسلام گرویده بودند.
وی افزود: اقلیتی که در زمان ظهور اسلام قدرت خود را از دست داده بودند، امام علی (ع) را به عنوان فردی که از سوی خدا و پیامبر به رهبری امت منصوب شده نپذیرفتند و در همان ساعات اولیه بعد از رحلت رسول اکرم(ص) کاری کردند که امام علی(ع) از قدرت ساقط شود و با یک کودتا و عملیات روانی در توده مردم اعلام کردند که رهبر دیکته شده نمی خواهند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: بعد دوم مظلومیت حضرت علی(ع) عدم حمایت قشر مستضعفی بود که با وجود اینکه ثروتشان در دست قدرتمندان بلوکه شده بود و از اعماق وجود خود به پیامبر اسلام ایمان آورده بودند و حق را می دانستند حاضر نشدند از امامت حضرت علی(ع) دفاع کنند.
وی گفت: بالاترین و سخت ترین بعد مظلومیت امام علی(ع) از آن جهت بود که جامعه تربیت یافته به دست پیامبر(ص) در اثر یک عملیات روانی سیاسی چشم بر روی همه فضایل و ارزشها ببندد و ابزار یک جریان سیاسی قرار بگیرد.
امام جمعه مشهد افزود: آن روزی که امت اسلامی پشیمان شد و تصمیم گرفت حکوت را به دست امام علی (ع) دهد، در طول 25 سالی که از زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) می گذشت ساختار نظام اسلامی از هم پاشیده بود و هیچ نشانه ای از عدل اسلامی در جامعه به چشم نمی خورد و جامعه دچار رسوب قدرت و ثروت از یک سو و فقر و بد بدختی برای عامه مردم از سوی دیگر شده بود.
وی ادامه داد: امام علی(ع) در مقام اصلاح ساختار حکومت و برگرداندن ثروت بلوکه شدن مردم برآمدند اما بعد دیگر مظلومیت حضرت علی(ع) از آن جهت بود که توده مردم از آن حضرت دفاع نکردند و باعث شدند که جریانهای فاسد در جامعه خود را عناصر ارزشی بدانند و در نهایت شهادت امام علی(ع) توسط کسی انجام گرفت که حافظ قرآن بود.
در ادامه این مراسم دعای جوشن کبیر توسط ذاکران اهل بیت(ع) قرائت شد و زائران به نشانه احیاء شب قدر و طلب حاجت از پروردگار قرآنها را بر سر نهادند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.