سیدجواد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در انتخابات دوره گذشته شوراها در سطح استان در مجموع 18 هزار و 469 نفر داوطلب شدند که از این تعداد 17 هزار و 643 نفر مرد و 826نفر زن بودند.
وی عنوان کرد: انتظار آن است که در این دوره مشارکت و حضور بانوان بیشتر از ادوار پیشین باشد.
وی ادامه داد: هم اکنون 2 هزار و 627 شورای اسلامی شهری و روستایی در استان فعالیت دارند که از این تعداد 73 شورا شهری و 2 هزار و 554 مورد شوراهای روستایی هستند.
وی شمار کل اعضای شوراهای اسلامی شهری و روستایی استان را هشت هزار و 392 نفر عنوان و ذکر کرد: از این تعداد هشت هزار و 226 نفر مرد و 166 نفر زن هستند.
وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان بیش از 75 هزار نفر دست اندرکار برگزاری انتخابات هستند که از این تعداد 35 هزار نفر در قالب مجریان از سوی ستاد انتخابات آموزش های مربوط به قوانین، آیین نامه ها و وظایف محوله را دریافت کرده اند.
وی گفت: بقیه این دست اندرکاران توسط هیات های نظارت، بازرسی و امنیتی آموزش های مربوط را دریافت خواهند کرد.
حسینی تعداد صندوق های اخذ رای در استان را در هر 2 انتخابات به صورت ثابت و سیار در مجموع 9 هزار مورد ذکر و عنوان کرد: این تعداد صندوق در قالب چهار هزار و 500 شعبه اخذ رای مستقر می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد فرآیند انتخابات در استان به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: برای انجام فرآیند اخذ رای به صورت الکترونیکی نیز در این دوره سه شهر استان شامل مشهد، سبزوار و نیشابور پیشنهاد شده است.
وی افزود: برگزاری انتخابات الکترونیکی در مشهد در صورت تایید و تصویب نهایی قطعی می شود و به این منظور حدود 6 هزار صندوق اخذ رای الکترونیکی تامین شده است و بدین منظور در 2 شهر سبزوار و نیشابور هم این آمادگی وجود دارد.
حسینی با بیان اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ریاست جمهوری تفاوت هایی دارد، گفت: مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری به طور معمول بیش از شوراهاست که در دوره گذشته مشارکت مردم استان در انتخابات ریاست جمهوری 75.5 درصد و در شوراها 71.3 درصد بوده است.
وی از دیگر تفاوت های این 2 انتخابات را در آن دانست که در انتخابات ریاست جمهوری کل کشور یک حوزه است اما در شوراها هر روستا و بخش و شهر یک حوزه انتخابیه محسوب می شود.
وی تصریح کرد: رای دهندگان در ریاست جمهوری در هر نقطه کشور می توانند رای بدهند اما در شوراها باید فرد در محلی که رای می دهد حداقل یک سال سکونت داشته باشد.
وی تفاوت های کوچکی در تعداد و اعضای هیات های اجرایی را از دیگر تفاوت های این 2 انتخابات دانست و افزود: در عین حال محور برگزاری انتخاباتی باشکوه، مشارکت و حضور حداکثری مردم در فضایی امن با انتخاباتی سالم است که دست اندرکاران امر همه تلاش خود را در این راستا برای صیانت از آرای مردم به کار خواهند گرفت.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.