انتخاب کلانشهر مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با وجود رقبای سرسختی همچون بانکوک (تایلند) و بمبئی(هند) که بدون شک در این زمینه حرفها برای گفتن دارند از سوی شورای جهانی صنایع دستی همزمان با انتخاب این کلانشهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی بس منحصربه فرد است.
این عنوان جهانی (شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی) اگرچه در آغاز برای مدت یکسال تعیین شده است اما در صورت موفقیت در تحقق شاخص ها و استانداردهای اعلام شده از سوی شورای جهانی این عنوان برای مدت یک سال دیگر تمدید و در نهایت با تحقق و ثبات کامل شاخص های اعلام شده برای همیشه با نام 'مشهد' در جهان همراه و همپایه خواهد بود.
برای تحقق این هدف عالی و نهایی برنامه ریزی، مدیریت زمان و بیشترین و بهترین بهره وری از زمان و ظرفیت ها حرف اصلی و تعیین کننده را می زند تا از این طریق با توجه به وجود ظرفیت مشهد 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، بیش از پیش جهانیان با ظرفیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این کلانشهر آشنا شوند.
از میان 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مصرفی در خراسان رضوی تعداد 15 نوع پرمصرف ترین سنگها هستند که در این میان عقیق و فیروزه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
فعالیت 16 هزار هنرمند در زمینه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در حداقل 482 واحد کارگاهی دارای مجوز، بدون در نظر گرفتن صدها کارگاه و هنرمندی که بدون مجوز مشغول فعالیتند، ظرفیتی غنی از هنرمندان است که به این سادگی ها نباید از آن چشم پوشید و از کنارش ساده گذشت ؛ با وجود این هنرمندان می توان انقلابی در عرصه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در مشهد ایجاد کرد که به طور حتم نیازمند برنامه ریزی و مشارکت بخش خصوصی و دولتی در این زمینه است.
باید توجه داشت که فعالیت مراکز آموزشی تراش سنگ، وجود مرکز زمین شناسی منطقه ای در کنار لابراتورهای سنگهای قیمتی و در کنار آن توجه ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی و نیز وجود بازار مصرف و فروش سنگهای قیمتی و نیز تقاضای رو به رشد گردشگران داخلی و خارجی در استفاده از سنگ های واقعی به عنوان سوغات همه و همه ظرفیت هایی است که بخوبی می توان از آن در تقویت جایگاه شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ بهره برد.
علاوه بر این گرایش به سمت رفتارهایی با استانداردهای جهانی در عرصه تولید، فروش و صادرات از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه استفاده از دانش فنی و تجهیزات این عرصه مهم و ضرورتی است.
در کنار همه ظرفیت های موجود و زمینه های سنتی استفاده از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کاربری های جدید و در عرصه های نوین و نو می تواند علایق و سلایق مختلف و جدید را به خود جلب کند که البته این مهم نیز با خلاقیت و نوآوری محقق می شود.
** خبرنگار ایرنا در مرکز مشهد
7496 /1042 ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.