به گزارش ایرنا، خسرو ساکی روز شنبه در دیدار مدیران آموزش و پرورش و فعالان عرصه سواد آموزی این استان به مناسبت هفته سواد آموزی با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز افزود: سواد آموزی یک فرآیند سازمان یافته است که در زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی کاربردی مهم دارد و از آن به عنوان یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی در مجامع بین المللی یاد می شود.
وی با اشاره به اینکه انسان محور هستی است و تعلیم و ترببیت مبتی بر آموزه های دینی و همواره مورد سفارش رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع ) بوده اظهار کرد: انقلاب اسلامی نیز که ریشه در دین اسلام و قیام عاشورایی دارد، فرصتی را بوجود آورد تا افرادی که از نعمت سواد محروم بودند به صورت داوطلبانه تحت پوشش کلاس های آموزشی نهضت سواد آموزی قرار گیرند.
وی جایگاه سواد آموزی را در تعلیم و تربیت بالا دانست و یاد آور شد: سواد در جامعه کارکردهایی همانند تقویت وحدت ملی و مشارکت جویی، خدمت به مناطق محروم، ترویج صلح و آرامش ، محافظت از محیط زیست، توسعه و ترویج بهداشت فردی و اجتماعی، بروز استعدادها و خلاقیت آفرینی دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز در بخش دیگری از سخنانش به پیامدهای سواد که شامل فردی، خانوادگی، اجتماعی،سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی کرد و خاطرنشان شد: بی سوادی یک معضل فرهنگی و اجتماعی است که ریشه کنی آن نیاز به مشارکت همه افراد بی سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور از جمله البرز دارد.
ساکی در ادامه به مقایسه وضعیت بی سوادی به زبان آماری در سرشماری های انجام شده در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: با توجه به تاکید امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هر ساله شاهد گسترش دامنه پوششی افراد بی سواد در کشور و کاهش نرخ بی سوادی در جامعه از جمله البرز بوده ایم.
وی از سواد آموزی به عنوان یک کار حسنه و ماندگار یاد کرد و گفت: رشد شاخص های سواد آموزی در البرز نسبت به سایر استان ها خوب بوده به گونه ای البرز در رتبه 10 عملکردی در کشور قرار دارد.
وی اضافه کرد: سواد درکیفیت بخشی ابعاد مختلف زندگی انسان تاثیر دارد لذا افراد بی سواد را باید با نقش مهم سواد در زندگی امروز آشنا کرد که این مهم نیاز به ترویج سواد از سوی ائمه نماز جمعه و جماعت استان البرز از تریبون نماز جمعه و مساجد دارد.
وی در پایان به برخی از اقدامات انجام شده آموزش و پرورش دربخش سواد آموزی از جمله تشکیل بانک اطلاعاتی اولیای بی سواد در مدارس ، اجرای طرح های تشویقی، راه اندازی مراکز یادگیری محلی سواد، تشکیل کمیته سواد و مهارت آموزی به افراد بی سواد و سایر شهروندان در مراکز یادگیری ، اجرای طرح شهید پژوهی سواد ، تشویق آموزش دهنده گان سواد نیز اشاره کرد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر انتشار دهنده: محمد عزیزپور

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.