حسین محمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اعلام پایان زمان سرشماری زمستانه حیات وحش منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (جنوبی) گفت: سرشماری زمستانه پستانداران از6 دی ماه آغاز و طی 3 روز متوالی با کمک کارشناسان، محیط بانان، مامورین یگان حفاظت و بخش محیط طبیعی انجام گرفته است.
وی با تاکید بر برنامه ریزی بلند مدت و اجرایی در خصوص بخش زیستگاه ‌ها و تنوع زیستی استان، افزود: سرشماری جهت دستیابی به حداقل جمعیت، ترکیب جنسی و سنی و آگاهی از وضعیت زیستگاه ها و عوامل تهدید حیات وحش و در نهایت حفاظت بهینه مناطق بر اساس اطلاعات روزآمد اجرا می شود.
وی با بیان اینکه با توجه به خصوصیات منطقه در سرشماری امسال نیز از روش سرشماری مستقیم استفاده شده، گفت: در سرشماری زمستانه امسال 12 مسیر در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی با ثبت مختصات جغرافیایی مورد پایش قرارگرفت.
وی ادامه داد: 25 درصد منطقه حفاظت شده البرز جنوبی مورد سرشماری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه علیرغم وضعیت جوی و بارش‌های شدید برف مسیرهای مورد سرشماری به نحو مطلوبی پوشش داده شد، افزود: در سرشماری زمستانه حیات وحش در شهرستان کرج 941 راس کل و بز وحشی مشاهده شد که با توجه به آمار سال پیش در این زمان افزایش 12 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یادآور شد: با توجه به دقت انجام شده در تشخیص سن و جنس در این سرشماری توانستیم به برآورد خوبی از نسبت جنسی در گونه کل و بز برسیم که نشان دهنده تعادل جمعیت در جنس نر و ماده است.
وی همچنین به سرشماری انجام شده در شهرستان طالقان و منطقه شکار ممنوع این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: در سرشماری این منطقه نیز با 20 درصد رشد جمعیت کل و بز وحشی روبرو بودیم که نشان دهنده احیای جمعیت این پستانداران پس از تلفات زیاد سال گذشته ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.
وی گفت: در این منطقه نیز 2992 راس کل و بز وحشی سرشماری شد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.