به گزارش ایرنا، حمید صمد زاده عصر سه شنبه در مراسم راه اندازی پایگاه ثابت سلامت دهان و دندان دانش آموزی در سبزوار افزود: با توجه به افزایش خطر پوسیدگی دندان ها در سنین کودکی و دوران دانش آموزی طرح وارنیش فلورایدتراپی( قراردادن فلوراید به صورت ‍ژل بر روی دندان)در سه نوبت در سطح مدارس کشور اجرا شد.
وی با بیان اینکه 90 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی با خطر پوسیدگی دندان رو به رو هستند، اظهار کرد: براساس شاخص ها، هر دانش آموز با سن 6 سال دارای پنج دندان و افراد در سنین 35 تا 45 سال دارای 13 دندان آسیب دیده و پنج دندان کشیده شده هستند.
وی با اشاره به پدیده ' کشیدن دندان' در کشور گفت: برخی افراد به جای پیشگیری از تخریب و آسیب دیدگی دندان ها، موضوع کشیدن دندان های آسیب دیده را به بیماران توصیه می کنند که این موضوع یک آسیب جدی در حوزه بهداشت دهان و دندان محسوب می شود.
صمد زاده عنوان کرد: در طرح تحول نظام سلامت حدود یک هزار و 200 نیرو در قالب دندانپزشک و مراقبان سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی سطح کشور به فعالیت می پردازند.
وی گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان پرداختی مردم 18 درصد در بخش بستری و 21 درصد در بخش درمان سرپایی کاهش یافت که امید است با اختصاص اعتبارات میزان پرداختی مردم در بخش خدمات دندانپزشکی نیز کاهش یابد.

** ارائه خدمات دندانپزشکی به یک هزار دانش آموز سبزواری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در این مراسم گفت: نخستین پایگاه سیار سلامت دهان و دندان در مدرسه شهید الداغی واقع در یکی از مناطق محروم سبزوار راه اندازی شد که حدود هفت هزار دانش آموز در این منطقه تحت پوشش قرار می گیرند.
علیرضا مسلم افزود: با توجه به ضرورت افزایش ارائه خدمات سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بیماری پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان در این منطقه طرح تبدیل این پایگاه سیار به پایگاه ثابت در دستور کار قرار گرفت.
مسلم گفت: این پایگاه ثابت در ساختمانی با 80 متر مربع زیربنا و با اعتبار 800 میلیون ریال راه اندازی شد.
مدیر آموزش و پرورش سبزوار هم در این مراسم گفت: یک پایگاه سلامت دهان و دندان دیگر در یکی از مناطق محروم شرق شهر سبزوار راه اندازی می شود.
مرتضی بینش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع سلامت دانش آموزان مورد توجه و تاکید قرار دارد و در همین راستا آموزش و پرورش سبزوار برای ایجاد مراکز سلامت ویژه دانش آموزان همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی دارد.
در این مراسم تفاهمنامه همکاری در راستای توسعه خدمات داندانپزشکی ویژه دانش آموزان بین آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار امضا شد.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500/6012خبرنگار :جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.