دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این میزان محلول ضدعفونی غیر مجاز طی ۹۰ نوبت بازرسی کشف و ضبط شده و در این ارتباط ۴۶ واحد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
وی با بیان اینکه در مدت شیوع بیماری کرونا احساس مسوولیت مردم در مبارزه با این ویروس ستودنی و قابل تقدیر بوده است افزود: در این ایام ۱۱۷ مورد تقاضای تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته الکلی و غیرالکلی دریافت شده است که از این تعداد به ۲۱ مجموعه متقاضی دارای شرایط لازم مجوز تولید ۴۲ نوع محصول ارائه شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۵ مورد بازدید از شرکت‌ها و مجموعه‌های تولیدکننده و نمونه‌گیری لازم از محصولات تولیدی در چند نوبت انجام شده که مشکلی در محصولات تولیدی مشاهده نشده است.
اسماعیل‌زاده گفت: فعالیت تولیدکنندگان به‌صورت شبانه‌روزی است تا دغدغه‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد، اما در این میان شاهد سوء استفاده افراد سودجو نیز هستیم.

وی افزود: محصولات تولیدی متخلفان با متانول تهیه شده و نه تنها این محصولات خاصیتی در مبارزه با کرونا ندارند بلکه سلامت افراد مصرف‌کننده را نیز به‌خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: نظارت‌ها نشان داد محصولاتی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود استاندارد و مواردی که در دیگر مکان‌ها توزیع می‌شود فاقد استاندارد بوده‌اند.

اسماعیل‌زاده گفت: محصول استاندارد باید حاوی ۸۰ درصد اتانول باشد که این میزان در موارد غیراستاندارد کمتر از پنج درصد است.
وی افزود: برای ضدعفونی معابر و ادارات ۲۳۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده با همکاری شهرداری و دیگر مجموعه‌های استانی تهیه و توزیع شد که حاوی آب ژاول بود و از مراکز مجاز خریداری شده و در اختیار مجموعه‌های مختلف از جمله شهرداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: به محض شیوع ویروس کرونا تمامی واحدهای دارای مجوز تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در خراسان رضوی پای کار آمدند، حتی برخی از واحدهایی که تولید این محصولات را نداشتند هم اعلام آمادگی کرده و با تغییر خط تولید خود اقدام به تولید انواع محلول‌های ضدعفونی کردند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و  بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن قدردانی از احساس مسوولیت تولیدکنندگان در امر سلامت جامعه گفت: واحدهای غیرمرتبط با آنکه درآمدزایی بسیار خوبی از محصول تولیدی‌ خود داشتند، به خاطر کمک به مردم اقدام به تغییر خط تولید خود کردند و در این شرایط بحرانی بدون توجه به مسائل مالی، نگاه غیراقتصادی داشتند تا بتوانند کمکی مؤثر در امر مبارزه با کرونا داشته باشند.
وی افزود: در زمینه تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده، شرکت‌های دانش‌بنیان مشارکت‌های خوبی داشتند و پیشنهادات مطرح شده به سازمان غذا و دارو ارسال شد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز آماده هرنوع همکاری با شرکت‌های متقاضی تولید این نوع محصولات است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.