مدیرکل دامپزشکی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در ۹ ماه منتهی به آذر امسال، کارشناسان این اداره کل ۹۹ هزار و ۲۶ مورد بازرسی از مراکز تهیه، نگهداری و عرضه مواد خام دامی بازرسی انجام دادند، گفت: در این بازرسی‌ها هفت هزار و ۲۹ مورد غیر بهداشتی شناسایی و در نتیجه آن انواع فرآورده خام دامی کشف و ضبط شد.
وی اضافه کرد: در این بازرسی‌ها ۲۱۸ هزار و ۸۹۶ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی از کشتارگاه‌های طیور، ۷۳ هزار و ۶۷۱ کیلوگرم از اصناف و واحدهای عرضه و ۳۹ هزار و ۷۲۱ کیلوگرم نیز از کشتارگاه‌های دام استان کشف شده است.
ورمقانی یادآور شد: در این مدت، دامپزشکان بر روند کشتار ۳۶ هزار و ۳۴۰ راس دام سبک و ۱۴ هزار و ۵۶ راس دام سنگین نظارت داشتند که در نتیجه آن علاوه بر ضبط لاشه های معیوب، ورود سه هزار و ۶۶۱ تُن گوشت قرمز سالم و بهداشتی به چرخه مصرف بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین این کارشناسان در این مدت بر روند کشتار ۹ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۵۹۲ قطعه طیور به وزن ۲۲ هزار و ۴۰۸ کیلوگرم نیز نظارت داشتند.
ورمقانی افزود: در این مدت ۳۰ گروه چهار نفره به صورت منظم از واحدهای تهیه و توزیع بازرسی انجام دادند به صورتی که روزانه حدود ۱۲۰ نفر، کار نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در بازار استان را عهده دار بودند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: دامپزشکی در راستای پیشگیری از بروز بیماری ها و تهدیدات سلامت در جامعه وظایف خود را انجام می‌دهد و بطور مرتب حدود سه هزار واحد مجاز تهیه، نگهداری و عرضه مواد خام دامی را مورد نظارت و ارزیابی خود قرار می‌دهد.
وی یادآور شد: با وجود اینکه کل پرسنل اداری و نظارتی این اداره کل از ۱۶۰ نفر عبور نمی کند اما با تلاش های مستمر آنان به صورت میانگین هر واحد صنفی در این استان بین چهار تا پنج روز بازرسی و نظارت می‌شود.
ورمقانی با بیان اینکه شهروندان در هنگام خرید محصولات خام دامی نسبت به بهداشتی بودن و تاریخ مصرف مواد غذایی توجه کنند، تاکید کرد: شهروندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ارائه نظرات، انتقادات و شکایات خود با سامانه پیامگیر ۱۵۱۲ تماس برقرار کنند.
دریافت فرآورده های خام دامی سالم و به مقدار کافی از سیاست های امنیت غذایی دامپزشکی است که به دلیل حساسیت موضوع در طول سال اجرای طرح‌های نظارتی بطور ویژه پیگیری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.