قاسمعلی خدابنده روز شنبه در نشست با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس افزود: از همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری برای همکاری در پرداخت این مبلغ قدردانی می‌کنیم و این سهم که به صورت کامل جذب شده میان هفت ناحیه آموزشی مشهد و تبادکان با در نظر گرفتن سرانه و جمعیت دانش‌آموزی توزیع شده است.

وی ادامه داد: در سایر شهرستان‌ها نیز به میزان دریافت سهم مبالغی بین نواحی آموزشی توزیع شده است.

وی به برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم در این استان اشاره کرد و گفت: اغلب این برنامه‌ها به دلیل شرایط موجود به صورت مجازی و از راه دور برگزار می‌شود که در این راستا از ۱۵۰ معلم نمونه استان طی هفته جاری به صورت برنامه ویدئو کنفرانسی تجلیل می‌شود.

خدابنده افزود: دیدار با خانواده جانبازان و شهدای فرهنگی از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم است.

وی همچنین با اشاره به "سامانه شاد" اظهار داشت: این سامانه مشکلاتی نیز دارد که امیدواریم با توجه به اعلام آن به وزارتخانه به زودی این موارد بر طرف شود.

وی گفت: از نگرانی‌های موجود خانواده‌ها و دانش‌آموزان در شرایط کرونایی، خرید اینترنت و در اختیار داشتن اینترنت رایگان می‌باشد که با توجه به پیگیری وزارتخانه قرار شده است برای افرادی که صرفا از سامانه شاد استفاده می‌کنند، اینترنت رایگان در نظر گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: از مجموع ۱۰ هزار مدرسه این استان ۲ هزار مدرسه در مناطق روستایی، مرزی، محروم و کم جمعیت فاقد امکانات اینترنت هستند که با پیگیری انجام شده قرار شد در سه مرحله و در هر مرحله ۷۰۰ مدرسه به اینترنت مجهز شود.

وی ادامه داد: بر این اساس تا پایان خرداد ماه تمامی مدارس یاد شده که حدود ۳۰ هزار دانش آموز دارند، به اینترنت مجهز می‌شوند.

وی گفت: مجهز شدن این مدارس به اینترنت با توجه به اینکه در مناطق روستایی، مرزی ، محروم و کم جمعیت قرار دارند به مفهوم این است که منازل دانش‌آموزان نیز می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

خدابنده در باره امتحانات پایان سال تحصیلی نیز افزود: در مقطع ابتدایی، سنجش کیفی انجام می‌شود و پس از اتمام دوره آموزش مجازی در پایان اردیبهشت ماه جاری، اوایل خرداد ماه ارزشیابی توسط معلمان انجام و اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امتحانات نهایی نیز از ۱۷ خرداد ماه آغاز و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد بنابراین با توجه به برگزاری کنکور امسال در اواخر مرداد دانش آموزان پایه دوازدهم، ۲۰ روز فرصت برای کنکور دارند.

پرداخت حقوق نیروهای خرید خدمات

وی به فعالیت افزون بر سه هزار معلم در قالب "طرح خرید خدمات آموزشی" در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: موسسان این مدارس طبق قرارداد امضا شده تعهد پرداخت حداقل ۶ ماه حقوق معلمان این مدارس را در شرایط عدم پرداخت از سوی دولت تا زمان تامین اعتبار داده‌‍اند و تاخیر در پرداخت حقوق در این بخش پذیرفتنی نیست.

خدابنده افزود: تاکنون سه ماه حقوق و پنج ماه بیمه معلمان در این بخش از محل منابع استانی پرداخت شده و پرداخت حقوق سه ماه پایانی سال تحصیلی این معلمان نیز در حال پیگیری است. 

وی با اشاره به خاص بودن شرایط موجود اظهار امیدواری کرد در اردیبهشت ماه جاری بخشی از حقوق این معلمان در استان پرداخت شود.

وی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز گفت: در حال حاضر امکان استرداد شهریه در این بخش وجود ندارد اما مدارس باید آن بخش از شهریه مربوط به برنامه‌های جانبی شامل برنامه‌های ورزشی ،اردو، ناهار و خدماتی که به دلیل تعطیلی مدارس ارائه نشده است را محاسبه و در زمانی که اعلام خواهد شد، برگشت دهند.

خدابنده افزود: با توجه به اینکه آموزش در مدارس غیردولتی هم اکنون به شیوه مجازی و از راه دور در حال ارائه می‌باشد لذا شهریه اخذ شده در این بخش استرداد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مدارس غیردولتی در مکان استیجاری هستند وبرگشت کامل شهریه این مدارس را دچار مشکلات حاد می‌کند.

۱۹ هزار معلم نیازمندیم 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در سالجاری هفت هزار و ۲۰۰ نفر از معلمان استان شرایط بازنشستگی را دارند گفت: از آنان درخواست داریم با استمرار خدمت ما را در عرصه تعلیم و تربیت یاری دهند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در مهر ماه امسال ۱۹  هزار کلاس درس استان بدون معلم باشد که تلاش داریم از محل استمرار خدمت نیروهای دارای شرایط بازنشستگی، توسعه طرح خرید خدمات آموزشی، استفاده از نیروهای حق‌التدریس که حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر هستند و نیز دیگر راههای پیش رو، نیاز به معلم استان را تامین نماییم.

وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاشیه شهر مشهد بیش از ۴۰ نفر است و مهمترین مشکل در این بخش، تامین زمین برای اجرای پروژه‌های آموزشی است  که از شهرداری، آستان قدس رضوی و اوقاف تقاضا داریم در این زمینه همکاری کنند.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را تشکیل می‌دهند.

جمعیت ۹۰ هزار نفری معلمان فعال در مدارس خراسان رضوی نیز حدود هشت درصد از جمعیت کل فرهنگیان کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.